Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Badge2Match zet eerste stap in China

Waarom zou je de kat uit de boom kijken? Net een goed jaar onderweg, neemt Badge2Match een nieuwe stap: marktintroductie in China.

 

Broers Onno (43) en Hugo Bos (48), die sinds eind 2008 met Badge2Match zogeheten interactieve badges aan conferenties leveren, beleefden vorige week hun Chinese vuurdoop. Tijdens een conferentie voor verzekeraars in Beijing zijn hun ‘innovatieve’ badges – die netwerken effectiever moet maken- voor het eerst in China ingezet.

 

Onno Bos licht de avance in het Oosten toe: “We zien potentie in de Chinese markt. De organisatoren van de conferentie zaten met het probleem dat er een diverse mix van Chinese en internationale afgevaardigden zouden komen. We hebben onze badge kunnen verkopen door te zeggen dat wij de mogelijke netwerkkloof tussen al die culturen kunnen overbruggen.”

 

Agentschap

Badge2Match zegt vorig jaar zomer te zijn benaderd door EDDP.eu, een Nederlands agentschap in China. Onno: “Het kwam eigenlijk een beetje onverwacht , want we waren op dat moment nog druk met het uitrollen bezig in Nederland en onze eerste stappen aan het zetten in Duitsland, Engeland en Amerika.” Het agentschap heeft de acquisitie gedaan en voert voortaan de onderhandelingen met potentiële klanten.

 

Onno: “Het is praten, praten en nog eens praten. 18 potentiele klanten passeerden de revue voordat we beet hadden. Zonder iemand die dicht op Chinese cultuur zit en de taal spreekt, zou het voor ons geen beginnen aan zijn geweest.”

 

Hun strategie wijkt er af van die in de markten waar zij al actief zijn. Onno: “Normaal richten we ons direct tot de klant, maar in China is een permanente vertegenwoordiging via een agentschap, mede gezien de taalbarrière, het beste.”

 

Nieuwe klanten

Met de introductie van de badges tijdens die conferentie vorige week zou een essentiële eerste zet zijn gezet. Onno: “Je kunt nog net zoveel prijzen of klanten hebben gewonnen in Europa, als je hier niet kunt laten zien dat je een Chinese opdrachtgever in je portfolio hebt zitten, dan is het gewoon lastig.”

 

Nieuwe business zou er al in de pijplijn zitten. Onno: “De conferentie heeft aardig wat sales leads opgeleverd. We denken vanaf maart meerdere van dit soort conferenties per maand te draaien.” Ook zou Bagde2Match Shangrila hotels, een van de grootste ketens in het land, over de streep hebben weten te trekken. Onno: “Die gaan ons binnenkort standaard meenemen in de offertes richting klanten.”

 

Hoewel de broers zeggen potentie te zien in de toenemende omvang van de binnenlandse bestedingen in China, blijft het belang van het land voor de onderneming in eerste instantie relatief klein. “We denken er dit jaar 15 procent van onze omzet daar vandaan te zullen halen.” Het bedrijf realiseerde vorig jaar een bescheiden omzet van 75.000 euro. De ondernemers zeggen echter “minimaal te willen vervierdubbelen in omzet in 2010” en ook daarna flink verder te groeien.

 

Nieuwe investeringsronde

In nog een ander opzicht vaart de onderneming in nieuwe wateren. Onno: “We gaan ons dit jaar ook richten op directe verkoop aan distributeurs in vooraf bepaalde landen, zoals Amerika.” Tot nog toe verhuurde Badge2Match zijn badges en diensten alleen. Ook zeggen de ondernemers, die eerder een kleine 400.000 euro bij de bank leenden, bezig te zijn met een nieuwe investeringsronde. Onno: “We zijn bezig met verschillende informele investeerders en investeringsmaatschappijen voor een injectie van 200.000 euro.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bagde2Match zegt de heilige graal onder de badges in handen te hebben. Hun innovatie: badges die oplichten in een bepaalde kleur als een drager tijdens een conferentie in de buurt komt van iemand met dezelfde interesses. Je weet als bezoeker zo wie je moet benaderen. Deelnemers registreren zich vooraf op een custom made website. Het idee is dat conferentiedeelnemers hun netwerktijd niet verspillen aan de verkeerde mensen: degenen die ‘niet op één golflengte zitten’ en minder waarschijnlijk sales leads of goede contacten opleveren.