Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bag&Buy, de eerste verpakkingsvrije supermarkt

We komen om in het verpakkingsmateriaal. Daarom is het tijd voor een verpakkingsvrije supermarkt, vindt ondernemer Wim van Dijk. Als het aan hem ligt opent hij in de zomer van 2015 de eerste, volledige verpakkingsvrije winkel in Nederland: Bag&Buy.

Van Dijk zoekt wel nog geld voor zijn idee: op het crowdfundingplatform Doorgaan.nl heeft hij in de eerste 3 dagen van zijn campagne al ruim een kwart van de gewenste 75.000 euro opgehaald. ‘Dat gaat heel goed,’ zegt Van Dijk. ‘Ik had al een Facebookpagina die veel mensen trok, over media-aandacht heb ik niet te klagen en de Amersfoortse, de partij achter Doorgaan.nl, zet er ook nog media- en pr-budget achter.’

Precycling

Van Dijk is overigens niet de jongeman die zich in onderstaand crowdfundfilmpje ergert aan de dagelijkse afvalstroom die we veroorzaken door de manier waarop we onze voeding en persoonlijke verzorgingsartikelen inslaan. Maar achter de boodschap staat hij natuurlijk wel: alles zit in verpakkingsmateriaal. Dat kunnen we prima recyclen, maar precycling; voorkomen dat het afval ontstaat, is beter.

Eigen zak, tas, pot

Via Bag&Buy wil hij droge producten gaan aanbieden zoals noten, gedroogd fruit, muesli, zaden, pitten, bonen, specerijen, rijst en pasta, maar ook verse producten uit de streek, olie, azijn en wijn vanuit bakken, dispensers, kruiken en vaten. De klant neemt zijn eigen zak, tas of pot mee om in te slaan wat nodig is. Een extra voordeel van het zelf tappen van allerlei kruidenierswaren: je koopt alleen wat je nodig hebt, zodat je niet hoeft weg te gooien wat je overhoudt.

Dispensers

Zelf heeft Van Dijk met zijn 54 jaar wat meer grijze (ondernemers-)haren dan de acteur in de door de Amersfoortse gesponsorde video. Hij was manager van een doehetzelf-franchiseketen met 160 zaken en later importeur van onder meer houten speelgoed en keukenspullen. Maar de afgelopen jaren importeerde hij de winkelinrichting die onmisbaar is bij de verkoop van producten in bulk: dispensers. ‘Ik zag die bij het Amerikaanse Whole Foods Market. Daar is het heel gebruikelijk dat je zelf droge waren schept. Bij ons loopt dat nog niet zo hard; mijn systemen staan maar op een paar plaatsen, het is iets waar de retail nog niet op ingericht is. Men vraagt zich af wat het oplevert, en wat het kost om de boel schoon te houden. Ik kan alleen zeggen dat degene die de dispensers installeren, ze nooit meer uit hun winkel willen.’

Eerste locatie hangt af van funding

Tijd om zelf het goede voorbeeld te geven aan de rest van Nederland. ‘Ik liep jaren rond met het plan, toen een paar dingen bij elkaar kwamen: in Berlijn kreeg een soortgelijk concept enorme aandacht, en ik kwam een advertentie van de Amersfoortse tegen voor Doorgaan.nl. Die had 2 miljoen te verdelen voor de beste plannen. Uiteindelijk wordt dat geld verdeeld over meer initiatieven, maar ik krijg bijvoorbeeld ook advertenties in alle landelijke dagbladen.’

Alle steden

Met die wind in de zeilen Van Dijk zijn concept van de kleine verpakkingsvrije super uiteindelijk in alle grote steden van Nederland te realiseren, te beginnen bij de hoofdstad van de provincie die Bag&Buy het meeste steunt. Voor de eerste Bag&Buy-locatie is een startkapitaal van minimaal 125.000 euro nodig. Van Dijk heeft de eerste 50.000 euro zelf al geregeld.  Investeerders belooft Van Dijk duurzame tegenprestaties ofwel rewards, van een speciale Bag&Buy-voorraadpot tot een gangpad met eigen naam.

Duitsland, Spanje, België zijn al verpakkingsloos

Overigens kennen andere landen al hun verpakkingsvrije winkelconcepten. In Duitsland startten Sarah Wolf en Milena Glimbovsk deze maand in Berlijn hun Original Unverpackt. In het Spaanse Catalonië heeft supermarktketen Granel al sinds 2011 redelijk succes met het zelf tappen en scheppen. Iets dichter bij huis ging vorige maand ‘Zero Waste Shop’ Robuust! open, in Antwerpen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier laat Van Dijk het businessplan van Bag&Buy uitleggen: