Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijf op de vingers getikt na kopiëren disclaimer

Ook een disclaimer mag je niet zomaar kopiëren, blijkt uit een rechtszaak tegen een bedrijf uit Leusden.

Het bedrijf, nota bene Reputations Corporate Communications geheten, had een disclaimer gekopieerd van Freedisclaimer.eu. Dat mag, maar de voorwaarde is dat de gebruiker dan linkt naar die site en de bron van de tekst vermeldt. 

Reputations werd door de eigenaar van Freedisclaimer.eu, de Amersfoortse advocaat Filip van Eeckhoutte, ‘diverse malen’ verzocht de disclaimer van zijn website te verwijderen, ofwel de bron bij de disclaimer te vermelden. 

Reputations weigerde dit te doen, waarna Van Eeckhoutte het Leusdense bedrijf als vergelding op een zwarte lijst plaatste met andere bedrijven die de disclaimer zonder bronvermelding hadden gebruikt. 

Op gang

Dat bracht de zaak op gang: Reputations diende een klacht in tegen Van Eeckhoutte bij de Orde van Advocaten, omdat Van Eeckhoutte ‘zijn juridische titel en positie als advocaat gebruikt om ‘onwetenden’ te intimideren met juridisch taalgebruik en sommaties voor persoonlijk gewin’. Daarop daagde Van Eeckhoutte het bedrijf voor de rechter. Die stelt dat ook een disclaimer een auteursrechtelijk beschermd werk is

Het verweer van Reputations dat in de gebruiksvoorwaarden niet is vermeld dat de disclaimer niet gekopieerd en geplakt mag worden en dat in het geval dit wel gebeurt de bron moet worden vermeld, vindt bij de rechter geen genade. De gebruiksvoorwaarden laten aan duidelijkheid niks te wensen over. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reputations moet gehoorzamen aan de gebruiksvoorwaarden, of de tekst van zijn site halen. Een schadevergoeding wordt niet geëist. De auteur krijgt wel de proceskosten van 6.865 euro vergoed. Reputations krijgt een dwangsom van 250 voor iedere dag dat er geen gehoor wordt gegeven aan het vonnis. 

Dikdoenerij

ICT-jurist Arnoud Engelfriet vraagt zich in een reactie af of disclaimers überhaupt wel zin hebben. ‘Om een of andere reden denkt iedereen dat je een disclaimer op je site moet hebben. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Het is juridische dikdoenerij zonder enige waarde in de praktijk, maar iedereen doet het omdat iedereen het doet’, schrijft Engelfriet. Aansprakelijkheid uitsluiten kan alleen als de wederpartij daarmee akkoord gaat, benadrukt hij.