Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 tips voor een zoekmachinevriendelijk cms

Een goed contentmanagement systeem zorgt voor een goede vindbaarheid voor zoekmachines. Hans Keeren beschrijft een aantal zaken die je kunt gebruiken als checklist bij het beoordelen of een cms voor seo is geoptimaliseerd.

Een zoekmachinevriendelijk cms is een cms  waar zoekmachines makkelijk mee omgaan. Ik probeer bij elk punt het een en ander uit te leggen; ik kom ook wel eens checklists tegen waar ik zelf niks van begrijp. Het staat een beetje raar als u met een lijst naar een cms-leverancier loopt en niet meer uit uw woorden komt omdat uw lijst niet duidelijk is.
 

1.       Schone URLs

Dit is meteen de eerste bepalende graadmeter. Je kijkt naar een website en ziet bijvoorbeeld www.eendomein.nl/index3.php?option=com_content&do_pdf=1&id=5.  Als je zo’n url ziet, kun je meteen stoppen met het beoordelen van het cms.
Een URL dient namelijk een beschrijvend karakter te hebben. Zowel een zoekmachine als een gebruiker dient aan de url te kunnen aflezen waar een webpagina over gaat. Een goede url zou dus bijvoorbeeld zijn www.eendomein.nl/pagina-met-10-tips.
 

2.      Slechts één url voor de homepage

Als je je op de homepage van www.eendomein.nl/ bevindt,  klik dan eens op de home knop. Vaak zie je dan dat de url verandert naar www.eendomein.nl/index.htm. Dit betekent feitelijk dat er twee homepages zijn. Als je op die manier googlet naar de homepage url, dan vind je soms wel vier homepages op een website. Vooral als je je, net als ik, met linkbuilding bezighoudt kan dit funest zijn. Links verwijzen dan naar twee of vier verschillende homepages en zullen de waarde dus ook verdelen en nooit ten volle benutten.
 

3.       Title tags zijn apart in te vullen

Het is erg prettig voor zoekmachine-optimalisatie als je zelf de titel van een pagina in het cms kunt invullen. De title tag is namelijk erg belangrijk voor seo. Het kan zijn dat het cms de title tag automatisch vult maar in een goed cms dien je dit te allen tijde te kunnen aanpassen.
 

4.       H1 tag als titel van een webpagina

Laatst kwam ik op de site van webdesignbureau Zevenzeven. Zij hadden een artikel geschreven over een zoekmachine vriendelijk cms. Ik geef je even de quote over H1 tags die ik op hun pagina tegenkwam en die ik erg leuk vond:

“Het gebruik van een H1 tag voor een titel op uw pagina. Google doorzoekt deze ook en die is dus belangrijk.” Als uw webbouwer zegt: “maar dat is lelijk, een H1 tag”, dan kunt u eigenlijk meteen stoppen met deze webbouwer. De H1 tag kan in een stylesheet elke grootte, kleur krijgen die u maar wilt. Het is maar dat je het weet.
 

5.       Hyperlinks

Het moet makkelijk zijn om de anchortekst van een hyperlink te veranderen. Anchorteksten zijn belangrijk en dus moet dit simpel kunnen. De meeste cms-systemen voorzien hier in.
 

6.       Meta description

Hoewel de metadescription niet meer meetelt voor seo is het nog steeds gewenst een goede metadescription te schrijven. Bezoekers klikken namelijk vanuit de Google resultaten op een aantrekkelijke titel en een goede metadescription.
 

7.       Formulieren

Kun je de formulierteksten zelf wijzigen? Kun je de foutmeldingen zelf veranderen?  Vraag het aan de cms-verkoper. Dit is erg belangrijk.
 

8.       301 redirects

Als je een webpagina verwijdert uit je website, ontstaat er een dode link. Althans voor Google. En daar houdt Google niet zo van. Zodra Google een dode link vindt, genereert hij een 404 foutmelding. In je Google Webmaster Tools kun je zien hoeveel 404 pagina’s Google heeft gevonden. Als dat er veel zijn dan kan dit serieuze gevolgen hebben voor je rankings.
Een goed cms heeft hiervoor als oplossing de 301 redirect. Dit is een automatische omlegging van de verwijderde webpagina naar een nieuwe webpagina. De gebruiker kan zelf kiezen naar welke webpagina wordt verwezen. Het gevolg van een goede 301 redirect is dat de waarde van een pagina niet geheel verloren gaat.
 

9.       De menustructuur moet doorzoekbaar zijn voor Google

Het menu moet niet uit een extern bestand komen(javascript of Flash). Het moet dus zichtbaar zijn in de html-code. Je moet als gebruiker de menu items zelf in het cms aan kunnen passen.
 

10.    Alt tags bij afbeeldingen

Google leest eigenlijk alleen tekst. Dat is heel kort door de bocht maar op dit moment een goede stelregel. Dit betekent dat Google geen afbeeldingen kan lezen. Wat Google wel kan lezen zijn de alt teksten. Alt teksten zijn erg belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie omdat een alt tekst aangeeft waar een plaatje over gaat. Alt teksten zijn belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er zijn uiteraard meer punten waar een seo-vriendelijk cms aan moet voldoen. Deze tien zijn de  belangrijkste en hier kun je meteen mee aan de slag.

Dit artikel is geschreven door Hans Keeren van Qonvert