4 tips voor prijsverhogingen

16 apr 2014 - 18:17
Het is een balanceeract. Je leveranciers verhogen de prijzen, terwijl jouw klanten minder te besteden hebben. 4 tips voor iedere ondernemer die een prijsverhoging wil doorvoeren.

Dat de Nederlandse economie in een dip zit, gaat waarschijnlijk ook niet aan jou voorbij. Zeker als jouw klanten zich in de consumentenmarkt bevinden. Toenemende onzekerheid over de toekomst maakt de consument nog kritischer als ze een aankoop doen. Tegelijk word je misschien geconfronteerd aan de inkoopkant met hogere kosten. Je zult dus de pijn toch een beetje bij de eindklant willen leggen, maar waar moet je als ondernemer op letten als je een prijsverhoging doorvoert? 4 tips.

1. Kondig het ruimschoots aan

Niets is zo vervelend als verrast te worden met een hoger prijskaartje. Je doet erg goed aan om een verhoging gefaseerd in te voeren. Dan klant kan er aan wennen. Er speelt nog iets. Als je het op voorhand aankondigt dan kan het een positief effect hebben op je omzet. Er vindt een hamstereffect plaats. Profiteer nu nog van de korting, vanaf twee weken kan het niet meer, is dan je boodschap.

2. Fris je producten op

Misschien herken je dit gevoel van onrecht. Je koopt dagelijks een kop koffie bij de kiosk op het station en je ziet opeens dat zonder opgave van redenen de prijs met twintig procent omhoog is gegaan. Als jij dat ‘onrechteffect’ wilt verkomen bij jouw producten doe je er goed aan om de verhoging een rechtvaardiging mee te geven. Geef de klant het idee dat er waarde aan het product is toegevoegd. Een simpele truc: verander de verpakking of presentatie van je product.

3. Beloon de vaste klant

Je zult hoe dan ook scheve gezichten krijgen. Van belang is dat je vaste klanten tevreden houdt. Tegelijk met een verhoging van de prijzen, kun je een klantenkaart in het leven roepen, waarbij je de trouwe achterban juist kortingen geeft.

4. Voeg een nieuw productcategorie toe

Klanten scannen alle folders af en zijn zo scherp als haviken als ze zien dat dezelfde fiets of trui ergens een fractie goedkoper is. Een essentieel element bij prijsverhogingen is dus de vergelijkbaarheid. Hier kun je mee spelen. Ga opzoek naar nieuwe producten die de concurrent nog niet verkoop, dat maakt het voor de klant lastiger om te vergelijken, en je dus te betrappen op die ‘vervelende’ prijsverhoging.

Lees meer over hoe je prijzen berekend op Ondernemer in business.