Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om op een groot bedrijf mee te liften

Wat is er mooier dan mee te liften op het succes van een bekend merk? Een gevestigd bedrijf kan veel inkomsten voor je generen. 5 tips voor als je een vette vis gaat binnenhalen.

Dat het spel in de wereld van multinationals anders gespeeld wordt, is duidelijk. Toch ook draait het bij grote bedrijven om het kennen van mensen en het gunnen van deals. Een slimme ondernemer weet zich daar tussen te wringen. 5 tips.

1. Wees uniek en complementair

Een internationaal drankenmerk of retailer in meer dan twintig verschillende markten, hoe kun jij daar iets aan toevoegen? Wat grote bedrijven hebben is schaal. Ze kunnen jou een in klap een grote markt verschaffen. Dat geldt andersom ook. Jij kan een bedrijf ook een oplossing verschaffen die zij in een klap kunnen implementeren. Daarbij moet je zoeken in dingen die buiten de kernactiviteiten van het bedrijf liggen. Er bestaan ijzersterke merken, maar die bijvoorbeeld niets van locatiediensten weten of van social media. Kun jij ze iets bieden waardoor zowel jouw omzet als die van je partner groeit?

2. Heb een plaat voor je kop

Je hebt dus een uniek product, maar hoe kom je in de schappen. Als je een potentiële partner in het vizier hebt, ga opzoek naar de inkoopmanager van dat bedrijf. Kijk via LinkedIn of er iemand is in je netwerk die de persoon kent. Met of zonder referentie, wat je zult moeten doen is ordinair bellen. Houd het net zo lang vol tot je een afspraak hebt kunnen krijgen om je product of dienst te pitchen.

3. Denk groot

Je denkt natuurlijk direct: kan mijn server dit wel aan? Of: kan ik wel zoveel orders tegelijk verwerken? Het is zaak dat je schaalbaar bent, voordat je aan het avontuur begint. Maar dat houdt niet in dat je niet een beetje zal moeten bluffen. Je zult geneigd zijn om, als je eenmaal bij die inkoopdirecteur aan tafel zit, te praten in de orde van grootte die je tot op heden gewend bent. Zorg dat je jezelf verdiept heb in de afnamevolumes van je klant, wek de indruk dat je begrijp hoe het spel werkt, en leun niet op voorbeelden van kleine deals.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Maak je businessmodel flexibel

Een grote order is mooi, maar als je eenmaal een topmerk aan je hebt verbonden, is de kans groot dat de volgende in de rij aansluit. Oeps, hoe zorg je ervoor dat je de groeiende vraag aan kunt? Houd niet te lang vast aan je bestaande bedrijfsmodel. Maak je organisatie en logistiek flexibel. Een voorbeeld: spreid het risico door van een model van zelf produceren over te stappen naar een licentiemodel. Geef de productie in licentie bij andere fabrikanten.

5. Stuur op kwaliteit

Hoe groter de schaal, hoe formeler de klanten. Grote klanten hebben de schijnwerpers op zich gericht. Als er iets fout gaat, worden ze zwart gemaakt in de media, met alle gevolgen van dien. Kwaliteitscontrole en regulering zijn dus van belang. Je klant zal dus ook van jou verlangen dat alle processen op orde zijn en er niets aan het toeval is overgelaten in de contracten. Neem een jurist en procesmanager in dienst om er voor te zorgen dat jij nooit op een fout betrapt kan worden. Als je partner het gevoel heeft dat die hierin op je kan vertrouwen, dan heb je basis voor een vruchtbaar partnerschip.