Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x snel rijk worden

Je wilt snel veel geld verdienen. Waarom oeverloos investeren in dure technologie? Verzin een dom object, plak er een label op en creëer een hype. Voordat je het weet ben je miljonair. 5 voorbeelden ter inspiratie.

 

Furby

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Toger Electronics werd in 1978 opgericht, maar maakte een beetje een kwakkelend bestaan door. Het lukte maar niet om dat ene geniale spel voor de Nintendo en Sega te ontwikkelen. Als een soort desperate actie werd er een laatste actie ondernomen. Een fantasierijke productontwikkelaar zette de spelcomputers op zij en ontwierp het ‘snoezige’ speelgoedpoppetje Furby. Het lukte de onderneming om de pluizige tweevoeters op in winkelschappen te krijgen tijdens de kerstperiode in 1998. Het werd een hit. De vraag nam zo toe dat de poppetjes die voor dertig dollar in de winkels lagen, soms voor honderden dollars werden verhandeld. De rage was na twee verkoopseizoenen over, maar toen waren er dus al wel bijna 30 miljoen stuk over de toonbank gegaan.

Pet Rocks

Waar anders dan in het Californië van de jaren zeventig zou deze gadget kunnen zijn verzonnen? De Amerikaanse ondernemer/reclameschrijver Gary Dahl moet zich rot hebben gelachen. Hij zat in een bar en besprak wat vrienden een probleem. “Wat is het toch lastig om een huisdier te hebben, hij plast je kamer onder en je moet altijd een oppas hebben”, merkte iemand op. Waarop Dahl gekscherend zei: “Eigenlijk kun je net zo goed een paar stenen als huisdier hebben.” Toen hij thuis kwam werkte zijn idee uit. Hij liet stenen importeren, gaf ze een kleurtje, stopte ze in een doos en verkocht ze als zogeheten Pet Rocks- voor bijna vier dollar per stuk. Het werd een rage in 1975. In zes maanden tijd had voor 15 miljoen dollar aan stenen verkocht.

Tamagotchi

Ok, dit is geen raketwetenschap, maar in deze gadget is toch wel iets meer R&D gegaan dan een paar stenen in een doos doen. Het is er wel weer een in de serie ‘nephuisdieren’. De Japanse Aki Maita kwam in de jaren negentig op het idee om in te spelen op de Nintendo-generatie. Hij ontwikkelde een soort sleutelhanger/horloge met een lcd-scherm erop dat als net als een huisdier verzorgd moest worden. Als je dat verwaarloosde, sloeg het apparaatje op tilt. De Japanse speelgoedfabrikant Bandai bracht het product op de markt. Het leidde tot een wereldwijde rage in 1996 waarbij er meer dan veertig miljoen werden verkocht.

Kubus

De kubus is ontworpen door de Hongaars architect en leraar Ernő Rubik. Hij gebruikte de puzzel voor het eerst in zijn lessen in 1974. Toen die het wiskundige draaivierkant ook buiten school niet leken te laten liggen, rook docent een kans. Hij vroeg in 1975 patent aan, maar alleen in zijn eigen land. Hoe verbitterd moet de uitvinder zijn geweest toen in de jaren tachtig een Duitse fabrikant met zijn ontwerp aan de haal ging. Hoewel de rage in die jaren piekte, is de vraag naar de Kubus nooit verdwenen. Tot op heden zijn er wereldwijd al meer dan 300 miljoen van verkocht en gaat het de geschiedenis in als meest succesvolle puzzelspel ooit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flippo

De schijfjes zijn een Japanse uitvinding en zouden wortels hebben in een middeleeuws spel. In de jaren dertig van de vorige raakte het Hawaï ingeburgerd in de vorm van flessendoppen. De schijfjes waren populair om met de het zogeheten Flippo-spel mee te spelen. Kinderen gooiden de doppen in de lucht en wie de meeste doppen had die op de bovenkant belandde was de winnaar. De kracht ervan: fantasierijke kinderen konden er eindeloze variaties op verzinnen. Het was pas in de jaren negentig dat de Flippe een wereldwijde rage werd. Ene Blossom Galbiso, een wakkere docent die wel wat extra geld kon gebruiken, vond een paar van die doppen op een zolder en testte het spelletje uit op haar leerlingen. Het bleek nog even tijdloos. Vervolgens schakelde ze een Stanpac Inc in, een Canadees verpakkingsbedrijf, dat er wel wat in zag om de Flippo’s te vercommercialiseren. Het werd een rage. Voorzien van Disney-figuren verschenen Flippo’s wereldwijd in zakken chips.