Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 gouden tips voor ondernemers

Iedere ondernemer heeft af en toe vragen over de bedrijfsvoering. Wie kan dan beter helpen dan succesvolle mede-ondernemers. 7 gouden tips voor ondernemers.

De ondernemer die alles zelf wel weet, moet nog geboren worden. Daarom hebben we onze lezers gevraagd hun meest prangende ondernemersvragen in te sturen. Topondernemers en Sproutexperts hebben vervolgens 55 vragen beantwoord in het gratis boekje Dé Gouden Tip. Hieronder vind je een selectie van de gegeven tips:

  1. Hoe kies je een goede bedrijfsnaam? Het antwoord van Richard Branson
  2. Hoe kan ik mijn personeel weer motiveren? Het antwoord van Annemarie van Gaal
  3. Wat is een eerlijke verdeling van de aandelen? Het antwoord van Norm Brodsky
  4. Wat levert duurzaam ondernemen op? Het antwoord van Leonard Freeke
  5. Welke onderneming heeft een goede Facebookstrategie? Het antwoord van John de Vroede
  6. Hoe kan ik andere doelgroepen aanspreken? Het antwoord van Guido David
  7. Hoe bouw ik een vaste klantenkring op? Het antwoord van Arko van Brakel

 

 

1. Bedrijfsnaam kiezen

We hebben een geweldig nieuw bedrijf. We moeten alleen nog een naam hebben. Hoe kiezen we een goede bedrijfsnaam?

Deze vraag is beantwoord door: 
Richard Branson, avonturier en oprichter van vele Virgin-bedrijven.

In 1970 brainstormde ik met een paar vrienden over de naam van onze nieuwe platenmaatschappij. We waren enthousiast over de naam ‘Slipped Disc’ totdat iemand zei: “Denk je dat ‘Virgin’ leuk is?” We vonden het geweldig, niet in het minst omdat het woord nog steeds risky was, ook na de swingende jaren ‘60. Onze concurrenten heetten ‘His Master’s Voice’ (HMV, met het logo van de hond die luistert naar een grammofoon), ‘Parlophone’ en ‘Decca.’

De naam Virgin had een frisse, sexy uitstraling; het gaf aan dat we nieuw waren in de muziekindustrie. We schreven het opgewonden op met een grote hoofdletter V – die krabbel werd de basis voor het Virgin-logo. De naam bleek succesvol te zijn op vele niveaus: hij was uniek, was niet specifiek voor een sector of regio, en was in overeenstemming met het merk dat we uiteindelijk zouden bouwen.

Elke ondernemer moet bij het kiezen van een bedrijfsnaam goed nadenken over de vraag of de naam past bij toekomstige producten en diensten. Virgin Records werkte goed in de entertainmentindustrie, maar we waren niet allemaal zeker van onszelf in 1984, toen we ons logo schilderden op de reusachtige staartvin van Virgin Atlantic Airways’ enige Boeing 747. Niet iedereen vond het geweldig. David Tait, een van de mensen die hielp met het opzetten van de luchtvaartmaatschappij, zei: “Niemand vliegt met een luchtvaartmaatschappij die niet all the way gaat.” Maar ik zette mijn hakken in het zand en drong erop aan dat het beter was dan ‘British Atlantic Airways’, onze oorspronkelijke naam. De wereld had echt niet nog een ‘BA’ nodig.

Onze unieke naam en het unieke merk maakten het bedrijf tot een succes. Zoals met alle activiteiten die volgden, hebben we ervoor gezorgd dat Virgin staat voor toegevoegde waarde, een betere service en een frisse aanpak, of het nu gaat om Virgin Money of Virgin Galactic. We wisten, net als onze klanten en concurrenten, precies waar we voor stonden.

Als je het moeilijk hebt met de naam van je bedrijf – misschien omdat je veel groter bent geworden dan je ooit had verwacht – geen paniek. Probeer naar andere oplossingen te kijken; doop je oude naam om in een nieuwe. Het kan een goede gelegenheid zijn om weer eens de media te benaderen. Vertel hun over je plannen en je kernwaarden.  

In ons geval was ‘Slipped Disc’ (in Nederlands: hernia) een leuke naam geweest voor onze platenmaatschappij, maar ik ben er niet zo zeker van dat het zou werken voor luchtvaartmaatschappijen en fitnessclubs!

 

2. Personeel motiveren

Ik heb enkele medewerkers die hun motivatie totaal kwijt lijken. Dat heeft al effect op klanten, van wie enkelen zijn weggelopen. Wat kan ik doen om mijn personeel weer te motiveren?

Deze vraag is beantwoord door: 
Annemarie van Gaal, serie-ondernemer, investeerder en spreker. 
Eerst uitzoeken of je nog iets aan de motivatie kunt doen. Praat met ze, zoek uit waar de angel steekt en afhankelijk daarvan trek je je plan. Is je werknemer (1) structureel een probleemschopper of (2) wil hij/zij wel maar is er iets dat hem/haar blokkeert? 

1. Ik adviseer om meteen de koe bij de horens te vatten: bijna dagelijks hoor ik gruwelverhalen van ondernemers over werknemers die de waarheid verdraaien, manipuleren, klanten schofferen en met geen mogelijkheid, óf alleen na veel stress en bakken met geld, ontslagen kunnen worden. Dossiers opbouwen vreet energie. Energie die je als ondernemer hard nodig hebt om je bedrijf op koers te houden. Zelfs met een vuistdik dossier in de hand ben je vaak nog jaren bezig om een ontslag geregeld te krijgen en al die tijd moet het salaris doorbetaald worden en heb je een tikkende tijdbom rondlopen in je bedrijf. Denken dat het overgaat is funest voor je bedrijf. Maak een eind aan jullie samenwerking. Dat kost misschien een paar maanden salaris, maar niets doen kost meer.

2. Probeer uit te vinden wat de reden is van hun gedrag. Misschien is er iets dat jij kunt veranderen. Vaak zijn ondernemers trots op hun eigen bedrijf en hebben medewerkers het gevoel dat hun baas uitstraalt dat hij alles zélf voor elkaar heeft gekregen. Dat is funest voor de trots van je medewerkers, want wie wil er werken voor een baas die zich alle successen toeëigent? Zorg dat je medewerkers trots kunnen zijn. Trotse medewerkers werken harder, maar zijn daarnaast ook de beste reclame en de beste ambassadeurs voor jou. Zij prijzen jou en het bedrijf aan bij vrienden en kennissen en dat is van onschatbare waarde. Trots kun je stimuleren bij je medewerkers door hun het gevoel te geven dat zij belangrijk zijn voor het succes. Geef complimentjes, schouderklopjes en vier de successen met elkaar. Nieuwe klant binnengehaald? Nieuwe mijlpaal qua omzet of winst? Vier gezamenlijke successen en vergeet nooit de belangrijke bijdrage van je medewerkers te benadrukken.

 

3. Aandelen verdelen

Mijn zus begon een bedrijf, en ik rolde er in. Mijn zus beloofde me tien procent van het bedrijf, maar we hebben nooit iets op papier gezet. Later stapte onze broer in en hij investeerde tonnen. Nu hebben we ruzie over de rechten. Wat is nu de eerlijke verdeling van de aandelen?

Deze vraag is beantwoord door: 
Norm Brodsky, serie-ondernemer in New York en adviseert ondernemers via ondernemersmagazine Inc.

Geschillen over eigendom zijn vervelend. Als de ruziënde partijen ook nog familie zijn, wordt het alleen maar erger. Daarom is het zo belangrijk om de afspraken in een vroeg stadium vast te leggen. Hopelijk is er nog genoeg goodwill om tot een overeenkomst te komen die voor iedereen aanvaardbaar is.

Ga er eens vanuit dat de geïnvesteerde tonnen niet van je broer kwamen, maar van een externe investeerder. In ruil voor het geld is zijn aandeel op bijvoorbeeld veertig procent van de aandelen gewaardeerd. Dat betekent dat jij en je zus nog zestig procent hebben. Volgens de mondelinge afspraak zou dat betekenen dat je zus 54 procent van de aandelen krijgt (90 procent van 60 procent), en jij zes procent. Dan heeft je zus nog steeds de meerderheid, en de rest van de familie is gecompenseerd.

Het is in ieder geval zaak zo snel mogelijk zakelijke afspraken met je familie op papier te zetten. De verhoudingen moeten duidelijk zijn, zeker als er in de toekomst nog meer aandeelhouders bij komen, of als het bedrijf verkocht gaat worden. 

 

4. Bedrijf verduurzamen

Ik wil mijn bedrijf graag verduurzamen. Wat levert duurzaam ondernemen eigenlijk op, behalve een goed imago?

Deze vraag is beantwoord door: 
Leonard Freeke, oprichter van biologische frisdrankenproducent Oggu en Challenger van het Jaar.
Het loont voor een startende onderneming om haar fundamenten zo in te richten dat klimaateffecten inzichtelijk worden gemaakt en meteen geminimaliseerd kunnen worden. Niet alleen de hele milieufootprint van de organisatie wordt zo inzichtelijk, ook zie je direct waar de CO2-gerelateerde kosten zitten. Op basis van deze informatie zijn direct winsten te behalen, als je besluit om CO2-intensieve processen te minimaliseren door bijvoorbeeld met andere klimaatneutrale partijen te werken in de productieketen.

Het ligt voor de hand om dit gelijk te doen bij het opzetten en inrichten van een bedrijf en alle processen. Oggu heeft in zes maanden met haar adviseur Climate Neutral Group de gehele rekenexercitie doorgemaakt van het inzichtelijk maken en doorrekenen van alle milieueffecten in de productieketen. Dit besloeg het plukken van het fruit tot en met de distributie van eindproducten naar de distributiecentra van supermarkten en groothandels. Deze vrijwillige compensatie is niet kosteloos. Oggu is echter maximaal gedreven om kosten te besparen, bijvoorbeeld door ervoor te kiezen om ingrediënten dichter bij huis te halen of over te stappen op een meer milieuvriendelijke partij voor de koeling en het transport. Dit vertaalt zich direct in een lagere CO2-impact en dus lagere kosten.

 

5. Facebookstrategie kiezen

 

Social media zijn volop in ontwikkeling, ik zou er graag meer van leren. Wat zijn voorbeelden van kleine ondernemingen die een goede Facebookstrategie hebben?

Deze vraag is beantwoord door: 
John de Vroede, oprichter van MarketingXperts. 
Een goede Facebook-strategie… wat is dat eigenlijk? Dat is een vraag die iedereen nog onbeantwoord moet laten. Niemand heeft nog de wijsheid hoe social media nu het beste ingezet kunnen worden en welke strategie voor welke doeleinden ingezet kan worden. Omdat er zoveel haken en ogen zitten aan het inzetten en gebruiken van social media, blijft het een complexe materie waar nog veel onderzoek naar gedaan moet worden. Toch kunnen bedrijven vanuit hun eigen kracht (daar ligt volgens mij het succes namelijk) hele leuke dingen doen via social media.

Voor kleine ondernemingen zijn social media vaak nog iets ontastbaars, terwijl ze er heel dicht op zitten. Het mooie is dat het eigenlijk geen hogere wiskunde hoeft te zijn, al helemaal niet voor de kleinere ondernemers. Het belangrijkste is echter wel dat er goed over nagedacht wordt en dat alle ondernemingen, klein of groot, er structureel mee aan de slag gaan. Zomaar iets doen in de veronderstelling dat het moet en met de hoop dat het iets oplevert, is de grootste valkuil waar menig ondernemer momenteel in trapt. Interne mogelijkheden vaststellen en duidelijke doelstellingen aankaarten is zeer belangrijk. 

Een goed voorbeeld van een kleine onderneming die vanuit eigen kracht social media heeft aangepakt, is Bakkerij Van de Kletersteeg in Hoogland. De bakkerij wilde in 2011 iets nieuws doen. Zij hebben een oliebollendrive-in georganiseerd, waardoor mensen gemakkelijk met de auto hun oliebollen en appelbeignets konden kopen. De mensen moesten wel weten waar de drive-in zou staan en daarom is een Facebookactie in gang gezet. De actie hield in dat iedereen die de pagina leuk vond, twee gratis appelbeignets kreeg op 31 december. Nadat de consument meedeed aan de actie, kreeg hij een speciale kortingscoupon die ingewisseld kon worden bij de oliebollendrive-in. Los van de Facebookpagina heeft de bakkerij Twitter gebruikt om traffic te genereren naar de Facebookpagina. De resultaten?

  • In de periode van 13 december tot 1 januari zijn er binnen Facebook 13.941 mensen bereikt.
  • Het aantal fans is gestegen met 243 procent.
  • Het aantal volgers op Twitter steeg naar 370.
  • De bakkerij heeft een waardevolle database opgebouwd.
 

6. Nieuwe doelgroep aanspreken

Ik wil graag uitbreiden. Hoe kan ik met mijn merk andere doelgroepen aanspreken?

Deze vraag is beantwoord door:
Guido David, oprichter van adviesbureau MerketingVisie. 
Een herpositionering heeft vooral te maken met de cultuur van een onderneming. In essentie gaat cultuur over de gemeenschappelijke waarden (collectieve mindset) die men binnen een organisatie heeft en het gedrag dat daarvan is afgeleid. Cultuur is een zeer belangrijke pijler van de persoonlijkheid van een organisatie. Het is eigenlijk ‘de ziel’ van de organisatie. Hoe medewerkers zich gedragen naar elkaar en de buitenwereld wordt in belangrijke mate bepaald door de drijfveren en waarden die men gezamenlijk binnen de organisatie heeft. Een zeer competitieve cultuur kan enerzijds leiden tot een grote marktgerichtheid, maar anderzijds ook tot meer onderlinge agressie.

Zeker bij dienstverleners zijn de medewerkers de belangrijkste merkdragers. Hun handelen bepaalt rechtstreeks hoe er tegen het merk wordt aangekeken door de doelgroep. Waar een medewerker van Redbull zich nog (tijdelijk) achter het blikje kan verschuilen, is dat voor een accountant van KPMG onmogelijk. Een herpositionering van het merk zal dan ook alleen slagen als de cultuur van een organisatie daar naadloos op aansluit. De cultuur van een organisatie kan wel worden doorontwikkeld, maar niet snel worden veranderd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
 

7. Vaste klantenkring opbouwen

Ik heb een aantal opdrachtgevers, maar heel vast zijn ze niet, waardoor mijn orderportefeuille fluctueert. Hoe kan ik bouwen aan een meer vaste klantenkring?

Deze vraag is beantwoord door: 
Arko van Brakel, Sproutcolumnist en serie-ondernemer. 
Om een upgrade van je opdrachtgevers door te voeren, is het zinvol dat je weet wie je als klant zou willen hebben. Maak een lijstje van de tien bedrijven waar je het liefst voor zou willen werken en ga daarmee aan de slag. Leef je in in hun problematiek, verdiep je in hun uitdagingen, kijk in je netwerk wie je kan helpen daar aan tafel te komen, spreek uit dat dit jouw droomklanten zijn en wat je voor hen zou kunnen betekenen. Het lijkt misschien een beetje op “The Secret” maar gek genoeg zul je ontdekken dat jouw wensen en dromen daardoor bewaarheid worden en je klantenbestand een upgrade doormaakt. Als je hier nu mee begint, weet ik zeker dat jouw klantenbestand er over 18 maanden anders uit ziet, en dat de fluctuaties en afhankelijkheden zijn veranderd. Maar vooral zul je ontdekken dat je netwerk tegen die tijd een zichtbare upgrade heeft gekregen en dat jouw eigen verhaal beter is geworden. Simpelweg omdat je er zelf meer richting aan hebt gegeven.
 

Meer lezersvragen inclusief de antwoorden van topondernemers en Sproutexperts vind je in het gratis boekje Dé Gouden Tip