8 hindernissen voor thuiswerkers

04/16/2014 - 18:48
Thuis kantoor houden betekent dat je niet in de file hoeft te staan. Je kunt zelfs de hele dag je pyjama aan houden als je achter je pc zit. Voor de thuiswerker doemen echter andere hindernissen op. ‘Heb je je pyjama al uit.’  

 

1. Mensen nemen je minder serieus


Mensen nemen je nu eenmaal minder serieus als je vanuit je huis werkt dan als je op een locatie kantoor houdt. De vraag hoe het met je hobbybedrijf gaat zal zeker gesteld worden. Net als de vraag of je pyjama al uit hebt.
Je moet je bedrijf vanuit huis zelf in ieder geval zien als een echte business, zeker naar vrienden en familie toe. Zij moeten niet verwachten dat je altijd ja zegt op hun verzoek dat ze korting willen. Ook moeten zij niet denken dat je de zaak zomaar dicht gooit en iets met ze gaat doen als zij toevallig eens een middag vrij zijn.

2. Je wordt veel onderbroken 

Het is midden op de dag en je bent thuis aan het werk. Wees dan voorbereid om gestoord te worden. Je bent net een belangrijke afspraak aan het voorbereiden en dan wil je partner samen lunchen omdat deze toevallig thuis is. Of nog erger: je buren bellen aan terwijl je net iemand ontslaat.
Mensen hebben niet altijd direct door dat een huis ook een kantoor kan zijn, een plek waar zaken worden gedaan. Het is daarom noodzaak dat je goede afspraken maakt met je familie en bezoekers. Zij moeten weten dat jij aan het werk bent en ze moeten je waarschuwen voordat ze je (onnodig) storen.

3. Ziek? Geen geld 

Als je op een kantoor werkt kun je je thuis ontspannen. Maar als je je kantoor aan huis hebt, dan kun je de kantoordeur moeilijk achter je dicht trekken, zelfs als je ziek bent. Dit kan tot de onaangename situatie leiden dat een klant toch aanbelt, net als jij ziek op de bank ligt.
Je kunt mensen of je werk niet van je afschudden als je thuis bent. Maar je kunt voor jezelf duidelijk maken wat je wel en niet doet voor de klant. Dit kan betekenen dat je niet altijd alle klanten tevreden kunt houden.

4. Welk netwerk?

Als je kantoor aan huis hebt zul je misschien collega’s om je heen missen. De gesprekken bij de koffiemachine, even binnenlopen om te vragen hoe het weekend was of het sparren over een nieuw idee.
Wat je dan kunt doen is een klein kantoor openen waar werknemers toch een gedeelte van hun tijd samen kunnen werken. Dat is goed voor de moraal. Het internet biedt ook soelaas, je hebt immers toegang tot de rest van de wereld. Je kunt met elkaar praten via diensten als MSN of Yammer.

5. Kans op burn-out is groter

Thuiswerken geeft je veel vrijheid en flexibiliteit, maar je moet goed oppassen voor de workaholic in je. ‘O, ik maak dit nog even af en vanavond klap ik de laptop nog open voor de laatste opdracht’, is een bekende valkuil.
Je moet inbakken dat je pauzes neemt. Jezelf dwingen om een ommetje te gaan maken en jezelf te beschermen tegen overwerken of een burn-out.

6. Kinderen en huisdieren leiden af

Technologie heeft het makkelijker gemaakt om op verschillende plekken met elkaar te werken, maar als je thuis werkt heb je geen controle over alles wat er om je heen gebeurt. Veel mensen kennen de gesprekken wel waarbij de persoon aan de andere kant van de lijn zich verontschuldigt dat zijn of haar kind op de achtergrond hoorbaar is.
Wees professioneel. Koop een telefoon met een headset en een mute-knop. Als je goed werk levert kun je best uitleggen dat je vanuit huis werkt en dat dit bepaalde geluiden met zich meebrengt. Dan hoef je je niet opgelaten te voelen als je kroost een keel opzet.

7. Je hebt geen office manager 

Als je thuis werkt heb je vele petten op. Zeker als ondernemer moet je alles zelf doen. In dit geval moet je dus ook zorgen dat er genoeg papier in de printer zit. Er is niets vervelender dan tegen een deadline aanwerken en te merken dat de inkt op is. Dit is makkelijk op te lossen door een abonnement te nemen op een kantoorhandel die thuisbezorgt.

8. Je moet leren jongleren met minstens twee banen

Als je voor je baas op kantoor werkt heb je slechts één verantwoordelijkheid en dat is je baan. Als je thuis werkt of daar zelfs je kantoor houdt dan heb je huishoudelijke taken te doen. De was die moet nog gedaan worden. En de overhemden nog gestreken. Er is altijd wel iets te verzinnen.
Het is handig om je dag op te delen in blokken. In het ene blok ben je bezig voor je business en in het andere blok kun je ook een huishoudelijke taak doen. Zo combineer je het nuttige met het aangename.

Lees ook: Tips voor een low budget thuiskantoor

Meer over Geen naam