Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De groeiles van Philip Voogt

Je hebt een goede dienst ontwikkeld, maar die sluit niet exact aan op de behoefte. Dat is waar ondernemer Philip Voogt van Aangetekend Bellen achter kwam gedurende zijn startfase. Hoe stuurde hij zijn plannen bij?

In 2008 startte Voogt met Aangetekend Bellen, een dienst waarmee je telefoongesprekken rechtsgeldig kunt laten vastleggen. Denk een telefoontje naar een bedrijf voor het opzeggen van een abonnement. Omdat het nieuw was, dook ook de media op zijn uitvinding. “Het was een pr-succes.”

Ondanks de populariteit bleven de resultaten in de zakelijke markt achter. “Bij particulieren sloeg het wel aan.” En op het zakelijke segment leunde nu juist zijn businessplan. “85 procent van onze omzet komt er vandaan.”

Wat was er aan de hand? Aan de eenvoud van het verdienmodel kon het niet liggen. De dienst werkt via een 0900-nummer, waarop de klant inbelt alvorens een gesprek te kunnen opnemen. Dat kost 0,80 cent per minuut. Een deel ervan gaat naar de provider. Ook maakt hij per gesprek kosten maken voor de dataopslag en het versturen van sms’jes. Voogt houdt aan iedere minuut zo’n 20 cent over. 

In de gesprekken die hij met zijn potentiële klanten voerde kwamen een aantal dingen steeds terug. Hij kwam er achter dat de meeste bedrijven niet met 0900-nummers willen werken. Ze worden soms simpelweg geblokkeerd. Maar nog belangrijker: de dienst sloot niet aan op de werkprocessen van klanten. Als een werknemer tijdens het bellen een deel van een telefoongesprek wilde opnemen, een behoefte waar hij achter kwam, dan diende die het gesprek te onderbreken en op een ander nummer terug te bellen. “Dat was gewoon niet praktisch.”

Een nieuw businessplan maken

Het leidde er toe dat Voogt terug naar de tekentafel moest. Begin 2010 haalde hij een zakenpartner binnen. Wouter van den Brink, zoals die mede-eigenaar heet, had meer ervaring dan hem met het organiseren van processen. “Ik kon me concentreren op sales.” Samen organiseerden ze kennissessies met klanten en werkten aan een verbetering van hun dienst.

De vernieuwing: ze besloten een belapplicatie te ontwikkelen voor bedrijven, waardoor gebruikers niet naar een apart nummers hoeven te bellen. Ook ontwikkelden ze een plan voor nog een platform en dienst: Aangetekend Mailen. Er bleek namelijk een duidelijk verschil in behoefte tussen bedrijven, of ze juist e-mail- of belprocessen rechtsgeldig willen. “Slechts tien tot vijftien procent van de klanten neemt beide diensten af.” 

Zo bleek het bijvoorbeeld voor een verzekeringskantoor toegevoegde waarde om aangetekend te kunnen bellen. Een schade-expert kon voortaan een intake via de telefoon afhandelen en hoefde niet langs te komen om de claim te behandelen. Een klein of middelgroot bedrijf bleek meer behoefte te hebben aan de mogelijkheid om bijvoorbeeld facturen rechtsgeldig te kunnen e-mailen of delen van het postproces te kunnen digitaliseren. “Degene die de factuur per e-mail ontvangt, kan nooit zeggen dat die niet ontvangen is.”

Nieuwe propositie

Er moest flink geïnvesteerd worden. De bouw van de platformen kostte rond de 100.000 euro per stuk. De ondernemers haalden twee informele investeerders binnen. Ze hebben gezamenlijk nog 85 procent van de aandelen. De investering gaf hen de rust om de plannen uit te voeren. In 2010 kon Voogt met Aabel, zoals de belapp van Aangetekend Bellen heet, de boer op. Aangetekend Mailen volgende een jaar later. “De markt reageerde nu wel heel enthousiast op de nieuwe propositie.”

De koerswijziging heeft geholpen. Werd in 2008 voor een paar honderd minuten aangetekend gebeld, inmiddels loopt de teller op naar 50.000 minuten per maand bij consumenten en “een veelvoud daarvan” bij de zakelijke gesprekken via het platform AaBel. De omzet is sinds de ‘ommezwaai’ ook flink gestegen. Die is gegroeid van minder dan honderdduizend euro in 2010 naar (geraamde) omzet van 600.000 euro dit jaar. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verkoop via resellers

Voogt zegt zich nu te kunnen gaan richten op de groei van zijn bedrijf. Zo heeft hij enkele contracten gesloten met partijen die zich committeren aan een bundel van 500.000 aangetekende e-mails per jaar. Hij verdient aan een deal van zo’n omvang 15 cent per e-mail. “We zijn met twee beursgenoteerde ondernemingen in gesprek.” In de loop van volgende jaar verwacht Voogt een overeenkomst te sluiten met een provider die zijn diensten gaat aanbieden naar zakelijke klanten. Ook zijn de eerste stappen gezet in het buitenland, waar de ondernemer wil groeien via resellers. “Nu is het alleen een kwestie van volume behalen.” 

Volg de redacteur ook op Twitter: @EricOutenaar