Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De lessen uit Breukhovens bankroet

Hans Breukhoven viel om met zijn Free Record Shop. Maar platenzaken die het goed aanpakken, hebben wel degelijk de toekomst. Hans Parlevliet van VelvetMusic legt uit hoe je een prima business maakt van cd's en vinyl.

Als het over de muziekbusiness gaat, gaat het al snel over achteruitgang en afbraak. Kijk naar de staatjes die detailhandelsorgansiatie HBD bijhoudt: in 5 jaar tijd is het aantal cd-winkels gehalveerd, tot 380 stuks. Daar moeten de zaken van Hans Breukhoven nog vanaf, als die niet allemaal doorstarten.

Is dat niet om moedeloos van te worden? Niet echt, zegt Hans Parlevliet (57). Met zijn VelvetMusic lijkt hij juist bergopwaarts te gaan, waar Breukhoven crasht: hij vormde vanuit zijn eigen zaak in Leiden een samenwerkingsverband met andere zelfstandige platenzaken door het land. Inmiddels hebben zich daar 11 ondernemingen bij aangesloten. ‘Natuurlijk hebben we het lastig, maar er is geen sprake van dat we uitsterven.’ Parlevliet geeft een lesje ondernemerschap in tijden van digitale overvloed en e-commerce, dat volgens ons niet alleen op platenzaken van toepassing is.

Blijf consistent

‘Dat is regel één in de retail: blijf consistent. Het is Free Record Shop niet gelukt om te overleven vanwege een zwalkend beleid: vanaf de tijd dat webwinkels en illegaal downloaden de branche onder druk zetten, zijn ze met de formule en het assortiment gaan zoeken. Dvd’s, games; muziek stond niet meer centraal. Terwijl toch echt geldt: schoenmaker, blijf bij je leest.’

Specialiseer je

‘Zodra Free Record Shop ging inkrimpen, zijn wij gaan uitbreiden. De back catalogue (alles wat er te krijgen is van een artiest) is enorm belangrijk: je moet je specialiseren en daarbinnen een uitgebreid assortiment kunnen leveren. Bij de Velvet-winkels draait het om popmuziek, maar het zwaartepunt ligt in Rotterdam op hip hop en R&B, Leiden is sterk in jazz en wereldmuziek, Ede specialiseert zich wat meer in metal.’

Koester de kennis op de vloer

‘Bij dat specialiseren hoort kennis: je moet enorm veel kennis hebben over de muziek die je levert. Dat brengt ook mee, dat je de inkoop niet hiërarchisch kunt organiseren: het zijn echt de mensen in de winkel die het assortiment moeten bepalen. Bij Free Record Shop ging die inkoop centraal. Dat werkt voor de highlights, zeg maar Anouk. Maar die verkoopt haar honderdduizend cd’s ook wel zonder Free Record Shop.’

Werk samen

‘VelvetMusic is opgezet als een samenwerking van zelfstandige retailers die voornamelijk is gericht op de inkoop: we delen een verkoopfaciliteit. het is dus geen franchiseformule. Alle deelnemende winkeliers worden apart beleverd, maar we hebben één klantnummer bij de platenmaatschappijen en krijgen ook de korting die daarbij hoort. In elke winkel ligt ook een magazine: Platomania. Dat was een initiatief van Plato en Concerto. Ook zij stonden onder druk en moesten inkrimpen, toen heb ik aangeboden met Velvet mee te doen, waarna het blad ook in al onze winkels ligt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Richt je op muziekliefhebbers

‘De ervaring leert, dat 80 procent van de omzet van winkels zoals Free Record Shop na sluiting als het ware verdampt: de klanten stoppen met muziek kopen, gaan naar Spotify of hooguit Bol.com. Maar wij platenwinkeliers vinden digitale muziek maar gemakzucht. Een echte muziekliefhebber wil iets in handen hebben en zijn muziek zélf ontdekken. En als je geen meeloper bent, lukt dat gewoon niet door je op je Facebookvrienden en Spotify te richten. Daarom zijn er in Nederland rond de 70 platenwinkels gespecialiseerd in pop die ertoe blijven doen. En mensen onder de 30? Die komen hier volop, en ze kopen voornamelijk grammofoonplaten.’

Vier je niche

‘Ik zou bijna zeggen: als zaken zoals Free Record Shop verdwijnen, zitten we met de muziekbranche eindelijk waar we horen te zijn: het is nichehandel. Muziek is cultuur, net als musea, en we bedienen toch een behoorlijke groep liefhebbers. De afgelopen jaren hebben we met alle specialisten de Record Store Day gehouden. Dat is elk jaar weer een geweldig groot feest voor alle winkeliers, klanten en muzikanten.’