Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De lessen van De Slegte

Ramsjverkoper De Slegte heeft de afgelopen jaren een turnaround moeten maken. Directeur Ron Mulders over zijn belangrijkste lessen. 'Met weinig middelen kun je grote stappen zetten.'  

De specialist in ramsj- en tweedehandsboeken is een oud familiebedrijf waar een beetje de rek uit was. Los van boeken verkopen was de beheergroep zich met verschillende andere activiteiten bezig gaan houden, zoals het uitgeven van boeken. Ook kreeg het een knauw van online boekenverkopers. Online retailers als Bol.com en Amazon.com gingen ook tweedehandsboeken verkopen. De onderneming verloor daardoor marktaandeel. Toch is het De Slegte (27 winkels, omzet 2010: 25 miljoen euro) gelukt zijn formule weer nieuw leven in te blazen.

Rommelig

Mulders, die in 2007 in dienst trad als directeur, heeft als eerste weer lijn aangebracht in de bedrijfsvoering. Mulders: “Die was rommelig.” Als gevolg van de aandacht die enkele minder geslaagde acquisities en verschillende minder succesvolle winkelopeningen vergden, was er minder aandacht voor de financiële rapportage. Mulders heeft toen eerst een financieel manager aangesteld. “Daardoor sturen we weer strakker op managementinformatie.”

Het op orde brengen van de financiële huishouding was volgens hem een eerste logische stap, maar niet de belangrijkste. Alle activiteiten die niet met de kern te maken hadden werden stopgezet. Hij riep het management bijeen en vertelde hen dat De Slegte weer prioriteit moest geven aan het exploiteren van de winkels. “Het lastige was dat we echter geen geld hadden om grote investeringen te doen.”

Beperkte middelen, grote stappen

Door weer op de winkels te focussen, vielen er met beperkte middelen toch relatief grote stappen te maken. Wie kijkt naar boekenketens als het Amerikaanse Barnes & Noble, maar ook de grotere Selexyz-filialen in Nederland, ziet dat die zich steeds meer zijn gaan richten op het creëren van een luxe-ervaring. “We waren heel aanbodgedreven. De aandacht voor de presentatie was er bij ingeschoten.” De Slegte koopt boeken in van particulieren. “Je zult nu veel minder grijze kratten meer in de winkels zien. De rommeligheid hebben we laten verdwijnen.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mulders heeft vervolgens de sprong in het diepe gewaagd. Hij is de online boekenmarkt gaan betreden. Daarvoor is hij onder meer een samenwerking aangegaan met het Centraal Boekenhuis en in 2009 is een webwinkel geopend. Online verkoopt De Slegte ook nieuwe boeken. Op die manier probeert het klanten af te snoepen van Bol.com. “Door online in de aanval te gaan, willen we de tweedehands markt blijven claimen.”

Online marktaandeel

Hij heeft daaruit een belangrijke les kunnen trekken. Hij had aanvankelijk een incompleet beeld van de klanten. Hij had een beeld van De Slegte als een plek waar mensen urenlang tussen de oude boeken willen verdwijnen. “We dachten dat onze klant niets met online had.” Toen Mulders eenmaal de webwinkel opende, bleken klanten ook aankopen online te doen. “Onze klant had zich ontwikkeld, maar wij hadden stilgestaan.” Inmiddels realiseert De Slegte bijna twintig procent van de omzet online. “We winnen nu weer marktaandeel.”

Lees ook: