Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delen heeft de toekomst

Trendwatcher Mario van Vliet, expeditieleider Martijn Arets en social media-expert Achmed Awad komen onafhankelijk van elkaar tot de conclusie: delen is de toekomst.

Sprout was vorige week op de Week van de Ondernemer en onze Remy Ludo Gieling sprak er met… ondernemers. En wat opviel bij een paar interviews: delen was de rode draad. Delen via social media, delen als in shared economy en collaborative economy.

Het nieuwe delen

Mario van Vliet, schrijver van het boek Ondernemen in 2020, fileert de trends van de toekomst. Als ondernemers erop inspelen, gaan ze een gouden toekomst tegemoet.Van Vliet krijgt naar trends, technieken en businessmodellen van de toekomst. Hij schreef er een boek over en houdt workshops. Volgens hem wordt het nieuwe delen een dominante trend: mensen delen hun boormachine, auto en muziek. “Dat heeft enorme consequenties voor ondernemers. Hotelondernemers zullen het lastig krijgen door AirBnb en de rest.’

Internet verbindt mensen en kennis

Internet is intussen ook og niet uitgeëvolueerd. ‘We dachten eerst dat internet draait om communicatie. Daarna pobeerden we er geld mee te verdienen. Maar nu zoekt het zijn echte vorm: het verbinden van mensen en kennis. Daarbij laten we steeds meer beslissingen over aan computers.’ Een simpel voorbeeld met verstrekkende gevolgen voor ondernemers: vergelijkingssites. ‘Bijvoorbeeld supermarkten krijgen het straks lastig: het zijn in feite slecht ingerichte magazijnen in een winkelstraat, waar niemand me vertelt waar de tandpasta staat.’

 

Social media moet je leren

Achmed Awad is met zijn Media Injection, specialist in social media monitoring, binnen bij partijen als McDonald’s, Facebook, Samsung en BMW. Zijn software moet dus wel iets goed doen. Awad doet er niet te dik over: ‘we richten ons op grote bedrijven en uiteindelijk is het een heel klein wereldje, via via komen we vaak ergens binnen.’ Zijn klanten hebben nog veel te leren, en daar is de software ook op ingericht: proberen, de interactie aangaan en de resultaten van dat alles analyseren om het nog beter te doen. 

 

Crowd Expedition

‘Expeditieleider’ Martijn Arets kennen we van de reis die hij maakte in een VW-bus langs 20 topmannen door heel Europa. Dat leidde tot een boek, waarvoor  hij via Symbid geld ophaalde. Dat bracht hem op zijn huidige expeditie: de crowd expedition. Een onderzoek naar de mogelijkheden van de collaborative economy; de nieuwe deeleconomie en crowdfunding. ‘In de media worden vaak de verkeerde kanten belicht. Het gaat erom op lange termijn tot een duurzaam model te komen, terwijl je vaak dingen als succes voorbij ziet komen als de Pebble Watch, waarbij heel veel geld één kant op gaat. Prachtig, maar die gasten moesten hun focus helemaal verleggen van het smartste horloge ter wereld naar: hoe gaan we 80.000 horloges leveren?’

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over de Week van de Ondernemer: