Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eventbrite

Het bijhouden van de registratie van deelnemers aan een event kost vaak veel tijd. Met Eventbrite kun je eenvoudig een eventpagina aanmaken, uitnodigingen versturen en bijhouden wie er komt. Een review.

Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 32 in de serie reviews.

Wat is het?

Eventbrite is een tool voor evenementregistratie. Je kunt een pagina met evenementgegevens aanmaken waarop je tickets verkoopt, je kunt vanuit de tool uitnodigingen versturen en online bijhouden wie er komt. Het is volledig webbased en kost niets zolang je tickets gratis zijn. Regel je betaalde ticketverkoop via Eventbrite, dan betaal je 2,5 procent plus 0,99 dollar per ticket  (met een maximum van $9,99), plus nog eens 3 procent als je voor creditcardbetaling kiest.

Voor wie?

Ondernemers die evenementen organiseren, van kleinschalige borrels tot grote events. Je kunt het ook inzetten voor gratis evenementen, als je wel wilt dat mensen zich aanmelden voor iets wat je organiseert.

Hoe werkt het?

Maak een account aan op Eventbrite. Dan kun je direct een event opstarten onder ‘create event’. Hier vul je alle vakken in: de naam van het event, de soorten tickets die je aanbiedt, de locatie, info over de host, beschrijving van het event, datum en tijd, een logo en kleurgebruik op de pagina. Daarnaast stel je de privacy in: of de eventpagina openbaar is of alleen te bereiken met een inlog of directe uitnodiging. Ook kun je extra opties aangeven als een online aanwezigenlijst, of een teller die afloopt met het aantal tickets dat nog te krijgen is. Je eventpagina kun je een naam geven bij Eventbrite.com, bijvoorbeeld http://mijnleukevent.eventbrite.com. Afhankelijk van je instellingen is deze pagina voor iedereen te bekijken en kan iedereen er kaarten bestellen, of bezoekers krijgen te zien ‘this event is invite-only’. Betalen kan via creditcard, Paypal, Google Checkout, of je geeft offline betaalmethodes aan, zoals betalen aan de deur.
Onder ‘manage’ kun je invullen hoe mensen zich kunnen aanmelden – welke info ze moeten ingeven – en hoe mensen een bevestiging krijgen, bijvoorbeeld met een te printen ticket in de bijlage van de mail. Je kunt hier ook instellingen invoeren als een wachtlijst of kortingscodes, en je kunt de analytics van je mailing bekijken.
Ben je klaar met de pagina en instellingen, dan kun je uitnodigingen gaan versturen. Hiervoor moet je eerst het event live zetten door op ‘publish’ te klikken. Wil je een hele lijst mensen uitnodigen, dan is het handig om onder ‘my contacts’ een bestand te importeren. Dit kan vanuit Outlook of Excel, of als csv- of txt-bestand. Of importeer vanuit Yahoo, Gmail of Hotmail. Met een kleine groep genodigden kun je ook handmatig mailadressen invoeren. Wil je het event nog verder promoten, dan kun je vanuit Eventbrite links plaatsen op social media en eventueel buttons aanmaken die je online kunt plaatsen. Zijn je uitnodigingen verstuurd, dan kun je onder ‘Analyse’ de aanmeldingen zien, en onder ‘Day of event’ kun je voor de dag van het event zaken regelen: mensen online inchecken (als je een pc of laptop in de buurt hebt), een gastenlijst printen en naambordjes maken.

Wat zijn de voordelen?

Je kunt heel snel een eenvoudig een eventpagina aanmaken, mensen uitnodigen voor je evenement en bijhouden wie er komt. Ook is het erg handig dat je de betaling en de check-in voor het event zelf via Eventbrite kunt regelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn de nadelen?

Het is een Engelstalige site, dus staan alle teksten Engels voorgeprogrammeerd. Er is geen optie om die standaard op Nederlands te zetten, maar je kunt wel vrijwel alle teksten op je eventpagina en uitnodigingen handmatig veranderen.

Conclusie?

Snel en handig op te zetten evenementregistratie.

Lees ook de eerdere webtool reviews