Grootste startup ter wereld

16 apr 2014 - 18:14
Ondernemersnieuws vandaag: Grootste startup ter wereld, groeigeld voor Bottlenose en de vinger in de pap van banken.

1. Grootste startup ter wereld

Snackbedrijf Mondelez International mag zich de grootste startup ter wereld noemen. De nieuwe onderneming is een afsplitsing van het grote Kraft Foods, dat tot de 'spin off' besloot na aanhoudend gemor van aandeelhouders over de koers van de wereldwijde multinational. Het nieuwe Mondelez doet puur in snacks, terwijl Kraft zich richt op de dagelijkse boodschappen. De volwassen startup probeert meteen innovatief te zijn door met de eigen producten te spelen. Het kleurt daarbij nog wel binnen de randjes, maar vooruit. We krijgen straks Milka-chocolaatjes met LU-koekjes erin, chocolade gevuld met Tuc-koekjes en nieuwe kauwgom van Stimorol die liefst 40 minuten een frisse adem geeft.

2. Groeigeld voor Bottlenose

Bottlenose, de Amerikaanse startup met de Nederlandse technisch directeur Dominiek ter Heide aan boord, heeft in totaal 1 miljoen dollar groeikapitaal binnengehaald. De nieuwste investeerders zijn ff Venture Capital en Prosper Capital. Als onderdeel van de deal stapt John Frankel, partner van ff Venture Capital in de raad van advies. Bottlenose, de online zoek- en filtertool die voor social networks wil zijn wat Google voor het web is, heeft ongeveer twee jaar aan de technologie achter de tool gewerkt en kreeg in die periode drie keer een overnamebod. Meer weten over de startup? Lees vrijdag het portret op Sprout. 

3. De vinger in de pap van banken

De complete makelaarssector is door banken buitenspel gezet wanneer het gaat om de tijdelijke verhuur van particuliere koopwoningen. Dat schrijft de Telegraaf vandaag. Banken bevestigen het verhaal. Zij bevelen particulieren die hun huis willen verhuren ofwel streng aan zich tot slechts drie gespecialiseerde partijen te wenden of verplichten hun hypotheekklanten hier zelfs toe. Woningeigenaren hebben goedkeuring nodig van hun hypotheekverstrekker voor tijdelijke verhuur en hebben dus weinig keus.

4. Leuke binnenkomer voor familie Wessels

VolkerWessels, het bouwbedrijf waar de familie Wessels de macht weer heeft gegrepen, brengt meteen een mooi bericht naar buiten. De onderneming is uitverkoren om het nieuwe onderkomen van het Internationaal Strafhof te bouwen. Het gebouw komt op het terrein van de Alexanderkazerne in Scheveningen te staan. Waarde van de klus: zo'n 147 miljoen euro. Kijk dat is nou een leuke binnenkomer voor de familie.

5. Weg met de branchevereniging?

Steeds meer ondernemers vragen het zich af. Wat is het voordeel van lidmaatschap bij een brancheverenging? Uit onderzoek van risicoadviseur en verzekeringsmakelaar AON blijkt dat tienduizenden leden hun eigen overkoepelende club een onvoldoende geven voor meerwaarde. In Nederland is twee op de vijf bedrijven aangesloten bij een koepel- of brancheorganisatie. Reden: belangenbehartiging, informatievoorziening, dienstverlening en ledenvoordeel. Een brancheclub kan zijn meerwaarde volgens de onderzoekers hard maken door meer financiële voordelen te bieden en het aanbod van concrete diensten actiever uit te dragen. En de ondernemer? Die zou vaker bij zijn brancheclub moeten aankloppen voor advies. Bijvoorbeeld in de retail, waar de onvrede over de belangenbehartiger het grootst is, maar de economische omstandigheden het ondernemen vaak moeilijk maken.

6. Weer textielketen weg

Textielketen Henk ten Hoor ('Van boven tot onder goed') heeft zijn 103 winkels gesloten. Eigenaren Martin en Hielke ten Hoor zeggen geen andere mogelijkheid meer te zien nadat huisbankier Rabobank het krediet heeft opgezegd. De keten, die winkels heeft in het noorden, midden en westen van het land zit in financiële problemen. Dinsdag heeft de rechtbank surseance van betaling verleend, er is al een bewindvoerder aangesteld. Vaak volgt op uitstel van betaling een faillissement. Het is de tweede keten van kleding- en textielwinkels in korte tijd die in de problemen komt. Piet Kerkhof maakte recent bekend per 1 december alle 18 vestigingen te sluiten.

7. En dan dit: oude merken naar opkomende landen

Goedkope producten maken voor de opkomende markten? Dan haal je toch gewoon een oud merk van stal? Autobouwers brengen in elk geval oude succesnummers weer terug. Na de Eend nu ook de Datsun van Nissan. Met de Datsun wil het bedrijf inderdaad een goedkope auto leveren aan de opkomende markten.
 

Tot zover de Sprout update van 3oktober 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?

Kunieke Luth