Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Helden v/d Valley: Bill Hewlett en Dave Packard

Het ondernemersverhaal van Silicon Valley begint bij Bill Hewlett and Dave Packard. Ze creëerden de managementcultuur die nu voor veel startende bedrijven gewoon is.

 

Boven de garage naast huis waar Bill en Dave in 1939 begonnen met Hewlett-Packard hangt een gouden plakkaat. Er staat op geschreven: "De geboorteplaats van Silicon Valley." Het is de garage waarin de twee hun eerste product in elkaar sleutelden – een radio-oscillator. Hier sleepten ze ook hun eerste order binnen van Disney. Die gebruikte het apparaat om het geluid te maken bij de futuritische film Fantasia. De onderneming groeide in de decennia erna uit tot het leidende bedrijf in de Valley en wist een toonbeeld te worden van de elektronicaindustrie. Later – in de jaren tachtig en negentig- wist het bedrijf een switch te maken naar personal computer en printers.

Stanford als kolenmijn                           Fred Terman was de man die er bij Stanford voor heeft gezorgd dat Bill en Dave hun experimenten omzetten in een commercieel bedrijf. Terman was ingenieur op het gebeid van radiotechnologie en wilde rondom de universiteit een industrie bouwen zoals er ook bedrijvigheid was gebouwd rondom bijvoorbeeld kolenmijnen.  

Founding Fathers

De ondernemers worden gezien als de Founding Fathers van de ondernemerscultuur in de regio. Die is model komen te staan voor de latere Apple's en Microsofts. In de jaren veertig waren het de grote olie en staalbedrijven die het gezicht gaven aan de economie. Hoe tevreden is de aandeelhouder? Dat was de enige maatstaf in die tijd voor hooggeplaatste managers. Fameus is de ontmoeting die David op 29-jarige leeftijd had met de ceo's van Standard Oil en Westinghouse Electric tijdens een conferentie op Stanford Universiteit, waar ze allebei gestudeerd hadden. Daar vertelde David de ' oude mannen' dat een bedrijf ook een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van zijn werknemers en klanten en de gemeenschap in het algemeen. Hij werd er door zijn collega-ondernemers uitgelachen.

Het verhaal achter de naam            Bill stond bekend als de stille techneut en niet iemand die op de voorgrond trad. Terwijl Dave als extraverte mannetjeputter bekend stond.  Toch kozen ervoor om Hewlett voorop te stellen in de combinatie Hewlett-Packard. Ze gooiden in 1939 een munt op om te beslissen wiens achternaam als eerste zou worden genoemd in hun bedrijfsnaam. 

Informele cultuur

De aanpak van Bill en Dave zou echter succesvol worden. Ze voerden voor toen nieuwe dingen in hun bedrijfsvoering in. Zo voerden ze winstdelingsprogramma's in en lieten ze een kantoor bouwen waar geen muren tussen de afdelingen zaten. Ze geloofden erin dat de cultuur informeel moest zijn en egalitair. Ook voerden ze een opendeurbeleid waarbij medewerkers het kantoor van leidinggevenden in kunnen lopen. Tevens waren ze een van de eerste ondernemers in de Verenigde Staten die flexibele werkuren invoerden in de jaren zestig. Toen er in de jaren zeventig een recessie uitbrak ontsloegen ze hun personeel niet, maar accepteerden een loonsverlaging van tien procent in het bestuur en lieten het personeel om de week een dag minder werken. Het zorgde allemaal voor een hechte cultuur waar iedereen bij wilde horen.

HP de weg kwijt? De oprichters leven niet meer en zouden zich in hun graf omdraaien. HP is de laatste jaren down hill gegaan door slecht management. Ze zijn de HP Way zelf een beetje kwijtgeraakt.

Steve Jobs

HP werd een broedplaats voor nieuwe bedrijven. De ondernemers hielpen andere bedrijven opstarten en stonden aan de voet van de Valley-netwerkcultuur die nu beroemd is. Bekend is de eerbetuiging die Steve Jobs aan de ondernemers gaf. Als tiener, toen hij samen met Stephen Wozniak, in een garage aan de eerste Apple computer aan het sleutelen, zocht hij contact met HP. Of ze hun reserveonderdelen konden lenen. HP bood de twee tieners direct een zomerbaantje aan en stopte ze in een programmeersklasje. Voor Steve Jobs, net als andere ondernemers die later aan de wieg stonden van de personal computer- en internetrevolutie, werd HP het voorbeeld van hoe je een techbedrijf groot maakt, dat je de intentie moet hebben om een bedrijf te bouwen dat groot blijft en niet alleen heel veel geld oplevert.

Meer over hun eerste product?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook uit deze serie: