Meer omzet online

woensdag, april 16, 2014 - 18:58
Een succesvolle webwinkel, komt doorgaans niet verder dan een conversiepercentage van tussen de 1 en 2 procent. Hoe haal je het maximale uit de online klant?

 

1. Focus

Online klanten werven omvat meer dan alleen een goede website. Het fundament is een uitgekiende marketingstrategie.

De meeste websites van kleine ondernemers zijn breed  - voor veel verschillende producten/diensten/doelgroepen - opgezet. Het marktpotentieel lijkt bij een brede website extra groot, de praktijk leert dat een brede focus eerder tegenwerkt dan meewerkt. Essentieel bij online klanten werven is (durven) focussen. Hoe scherper je deze aanbrengt op je website, hoe waardevoller je website wordt voor de gekozen doelgroep. Door zo'n specialisatie word je expert op een bepaald (kennis)gebied. Het grote voordeel: klanten vinden je beter en vertrouwen je eerder.

Vraag je daarom af: is het mogelijk om voor je business een eenduidige doelgroep te formuleren? Wie focust, ziet het percentage kopers toenemen.


2. Kleur bekennen

Stel je bezoekers teleur? Verlaten ze al na het bekijken van één pagina je website? Wie het aantal weglopers weet te beperken, laat het verkeer stijgen.

Twee boodschappen moeten centraal staan op de website:

  • waarom kiest een klant voor jou?
  • wat maakt je producten/diensten anders dan die van de concurrentie?


Slaag je hierin, dan ben je uniek in de markt en telt de concurrentie minder mee. Denk goed na over wat je onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Denk aan: snelheid, prijs, kwaliteit, service, specifieke werkwijze etc. Analyseer de statistieken van je website grondig. Niets laat beter zien wat het uitstapmoment van de websitebezoeker is.


3. Klantgerichtheid

Klanten zijn niet geïnteresseerd in jou, maar in wat voor hen kunt betekenen. Veel ondernemers maken het bedrijf de focus van de website, niet de klant. Wie de klant kent en dit weet te vertalen naar de website, is eerder succesvol. Bij de focus (stap 1) heb je een doelgroep gekozen, probeer nu alles over deze doelgroep te weten te komen (klantinzicht).

  • wie is mijn klant en welke problemen en behoeften heeft hij?
  • hoe kan ik deze informatie optimaal inzetten op mijn website?


Een goed hulpmiddel is het benoemen van de ideale klant. Zorg dat je hem leert kennen, spreek af met klanten die aan het profiel lijken te voldoen. De antwoorden waar je naar zoekt, zijn:

  • hoe tevreden is hij?
  • wat wil hij echt?
  • wat zijn de echte behoeften en problemen waar jij een oplossing voor hebt?


Een klantgerichte website spreekt de klant direct aan, heeft de klant centraal staan in de pay-off, behandelt specifieke problemen van die klanten en voorziet in testimonials en cases van klanten.
 

4. Online propositie

Centraal in de propositie staat:

  • wat bied je concreet aan? (makkelijk bij producten, lastig bij diensten)
  • is je aanbod laagdrempelig genoeg? (focus niet op het duurste, meest ingewikkelde product, maar bied aan in hapklare brokken, goedkoopste eerst)


5. Overtuigingskracht

Zorg voor een consequent design. Tot een paar jaar terug schakelde je een handig neefje in (met alle gevolgen van dien), nu maak je een simpele website zelf met Wordpress of Rapidweaver. En wil je meer, dan zijn er voldoende partijen in de markt die een betaalbaar en toch goed alternatief bieden.

Een aantal tips:

  • besteed niet alleen aandacht aan het aanbod, maar ook aan wat het aanbod de klant oplevert
  • spreek je doelgroep direct aan
  • zorg voor overtuigende teksten (denk vanuit de klant)
  • let op leesbaarheid - zorg voor tussenkopjes, korte alinea's, lijstjes in bulletpoints, etc.
  • let op design


6. Gebruiksvriendelijkheid

Dat een website gebruiksvriendelijk moet zijn, begrijpt iedere ondernemer. Maar wat is gebruiksvriendelijk?


Een paar handvaten:

  • doseer de content (meer is niet beter, detailinformatie staat altijd minimaal één pagina verder)
  • zorg voor goede vindbaarheid van informatie (denk aan zoekfunctie, sitemap, breadcrumb, heldere navigatie)
  • zorg voor goede 'routing'
  • voorkom onnodig scrollen


7. Conversietools (geven en binden)

Wie iets van waarde weggeeft op zijn website weet klanten beter te binden. Denk aan kennis delen in e-papers, proeflessen, scans, whitepapers, tests, etc.

Hoe zorg je voor een uniek kennismakingsaanbod?

  • creëer unieke waarde
  • wees creatief
  • breng het kennismakingsaanbod goed onder de aandacht
  • zorg voor zo min mogelijk drempels (vraag niet te veel van de bezoeker)
  • wees bondig


8. Vertrouwen

Vertrouwen is het belangrijkste conversie-ingrediënt uit de totale mix van online klanten werven. Ook al ziet je website er goed verzorgd uit, zijn de teksten goed leesbaar en is de online propositie helder, zonder vertrouwen verkoop je niets.

Tips:

  • wees transparant, laat zien wie je bent en wat je drijfveren zijn, zorg voor interactie met de bezoeker (denk aan blog of kennis delen)
  • wees actueel en foutloos
  • volg de bovenstaande tips


Met dank aan Marco Bouman van Online-Marketingmachine.

Meer over Geen naam

2014-04-14 10:00: Delen heeft de toekomst
2014-04-14 10:00: Delen heeft de toekomst
2014-04-10 16:24: TenPages overgenomen