Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reputatierisico’s? Zo pakken pretparken het aan

Een ongeluk zit in een klein hoekje en reputatieschade is zo gemaakt. Zo dekken de pretparken hun risico's in. 

De Efteling beleefde afgelopen maandagmiddag spannende momenten toen de nieuwe attractie Baron 1898 vastliep op het hoogste punt. Bezoekers zaten drie kwartier vast voordat ze bevrijd werden. De 37,5 meter hoge dive-coaster is de belangrijkste noviteit van het pretpark in de laatste jaren en ging twee weken geleden open.

Zo’n incident is de ergste nachtmerrie van een pretpark. Het reputatierisico van een bedrijfsongeval waarbij bezoekers iets overkomt, is enorm. Gelukkig liep het in de Efteling goed af.

Ongeval

Minder gelukkig waren bezoekers van een Brits pretpark in Alton Towers. Vorige maand botste een karretje van achtbaan The Smiler (met 14 loopings) met 16 inzittenden op een lege kar die was vastgelopen, met vier zwaargewonden tot gevolg.

Het bedrijf achter het park, Merlin Entertainments, sloot na het incident meerdere achtbanen van dezelfde fabrikant in andere parken van het concern, zei directeur Nick Varney tegen Sky News waar de interviewster hem zo ongeveer verbaal afbrandde terwijl hij gewoon serieus uitleg gaf. De beurskoers van Merlin zakte diezelfde dag onmiddelijk met 3 procent.

Python ook al eens vastgelopen

In De Efteling is nooit iets ernstigs gebeurd. Wel ging het al eens eerder bijna mis, toen in 2009 de Python vastliep bovenaan de helling. Terwijl medewerkers de passagiers aan het evacueren waren, ging het karretje plots toch weer rijden. Eén passagier wist nog net op tijd zijn veiligheidsbeugel te sluiten voordat het karretje weer naar beneden raasde.

Efteling-directeur Olaf Vugts legde destijds voor de camera uit wat er was misgegaan en hij benadrukte dat de veiligheidsprocedures waren aangescherpt en uitgebreid. De Efteling-directeur toonde zich open over het gebeurde.

Wees voorbereid

Ondernemers die gasten ontvangen, moeten zich daar bewust van zijn. Wees dus voorbereid op datgene waarvan je hoopt dat het nooit zal gebeuren, maar wat je vroeg of laat toch overkomt. Neem deze drie punten in acht:

1. Wees open

Vertel eerlijk wat er gebeurd is. Tegenwoordig wordt zo’n beetje alles gefilmd, dus ga ervan uit dat het in de openbaarheid komt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Beloof verbetering

Er is iets fout gegaan, dus er moet iets verbeterd worden. Geef dat direct toe en maak duidelijk wat je gaat veranderen

3. Pas je procedures aan

Iets waar je niet op had gerekend, is toch gebeurd. Je moet dus je werkwijze aanpassen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Wees daar niet te zuinig mee, want je gasten moeten er vanuit kunnen gaan dat alles in orde is. Anders komen ze niet meer.