Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van hobbelige startup naar volwassen bedrijf?

Symbaloo heeft een turbulente start beleefd met een managementverandering en een mislukte lancering. Sinds een paar weken is de vernieuwde site in de lucht en hoopt het bedrijf de startupfase uit te komen.


Symbaloo werd in 2007 opgezet met ‘te veel geld en te veel mensen’, beschreef Tim Has al eerder op deze site. Hij vertrok en het management, waaronder marketingdirecteur en investeerder Steven Jongeneel, maakte schoon schip. Jongeneel is betrokken bij Symbaloo vanaf het moment dat Tim Has het eerste idee opperde. “Ik vond het in eerste instantie niks, maar hij was overtuigd dat het zou werken en is ermee aan de slag gegaan”, vertelt Jongeneel. Na een serie demo’s en aanpassingen stapte investeerder Robert van Maasakker in.


Het jonge team werkte naar de lancering toe, eind 2007. Toen ‘kwam het echte werk’, vertelt Jongeneel. “Dan moet je gaan bedenken waar je naartoe wilt, wat je strategie is, get your act together. Het is leuk en charmant om startup te zijn, maar hoe ga je dat omzetten in een volwassen, professioneel bedrijf?”


Aantrekkelijk voor investeerders

Bij het uitdenken van de vervolgstrategie ging het mis in het bestuur. “Er waren veel verschillende ideeën. Als oprichter moet je balanceren tussen een goed product maken en investeerders tevreden houden. Er zat veel liefdewerk oud papier in. Dat is heel gaaf, maar je moet ook salarissen kunnen betalen. En als er een paar ton in gaat, wil je ook dat dat er weer uit komt. Dat spel moet je inzien. Tim had zijn eigen visie, en besloot te vertrekken. Met degenen die achterbleven hebben we een nieuwe start gemaakt.”

Het team ging aan de slag om de technische basis en het businessplan te verbeteren. “De eerste versie was onvoldoende schaalbaar. Nu hebben we een concept dat we in feite wereldwijd kunnen runnen met een klein clubje in Delft. Dat maakt het aantrekkelijk om in te investeren”, vertelt hij. Naast het businessplan werd ook het concept aangepast. “We hebben de structuur veranderd en het nog eenvoudiger gemaakt voor de two finger generation waar we op mikken, de mensen die met twee vingers typen.”

Ondanks alle verbeteringen ging de eerste lancering van de nieuwe Symbaloo, afgelopen december, compleet de mist in. “Ik stond de nieuwe Symbaloo aan te kondigen op de LeWeb’09 conferentie, maar dat ging niet goed. We wilden in één keer omgaan, maar als 75.000 mensen tegelijk hun pagina ophalen met al die widgets erop, loopt het vast. We hadden veel te grote aantallen gebruikers – 500.000 unieke bezoekers per maand – voor de migratiestrategie die we hadden bedacht.”


Focus

De oude site werd daarom weer teruggehaald. “We wilden niet op een halfbakken product verder. De afgelopen maanden hebben we besteed om de nieuwe site minder zwaar te maken, en gebruikers in groepen uit te nodigen. Pas drie weken geleden zijn we helemaal overgegaan, en is de oude site uit de lucht.”

De focus van Symbaloo blijft hetzelfde: de meest eenvoudige start op internet zijn voor mensen. “Onze lol is om het concept snel te maken en met goede content”, begint Jongeneel. “Wij zijn niet the next big idea, maar het maakt ons gelukkig als Symbaloo een glimlach bij mensen op het gezicht brengt. Gebruikers vinden onze tool handig en vinden het leuk om een eigen pagina te hebben die ze kunnen delen met anderen. Je kunt natuurlijk in Google zoeken op gymschoenen of latino muziek, maar het is nog leuker om bij andere liefhebbers te kijken wat die hebben verzameld over het onderwerp. Dat is het expertprincipe.”


Gezond verdienmodel

De volgende stap voor Jongeneel en zijn team is om meer potentieel uit Symbaloo te halen. “We hebben een nieuw team, een nieuw product en zijn nu eigenlijk pas ècht begonnen. We zijn een startup met een gezond verdienmodel. Nu kunnen we gaan doorknallen.” De CMO ziet mogelijkheden in touchscreen devices zoals de iPad, het gebruik van Symbaloo in communities en het onderwijs, en businessoplossingen. Voor het gebruik in communities kijkt Jongeneel naar Amerika, waar zijn compagnon Klaas Lameijer hard aan de slag is om Symbaloo bekend te maken. “De VS lopen voorop in communities, daar kunnen we veel van leren. Er is bijvoorbeeld een yogacommunity die Symbaloo gebruikt om al het nieuws en alle sites over yoga te delen. Dat webmixen gebeurt heel veel in Amerika.”

Of het befaamde tipping point binnenkort bereikt gaat worden, durft Jongeneel niet te zeggen. “Via trial and error hebben we geleerd en kunnen we verder ontwikkelen. Je hebt een visie nodig en rust in de tent, en dat is er nu. De Nederlandse operatie loopt gezond, nu moeten we het in Amerika verder krijgen”, zegt hij. “Ik ben ervan overtuigd dat als we blijven doorzetten en goede reacties blijven krijgen, dat tipping point vanzelf komt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek “ZZP 2010: Handboek voor zelfstandigen”

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.