Wat als je topmanager niet functioneert?

04/16/2014 - 18:16
Een lezer schreef me over het volgende: hij heeft een manager aangenomen om de dagelijkse leiding over te nemen. Maar nu merkt hij dat zijn personeel gestresst is, en dat zijn manager vervelend en respectloos kan zijn. Maar ze doet haar werk ook goed, dus wat moet hij doen? 

Wanneer de oprichter van een bedrijf afstand doet van de dagelijkse leiding en iemand anders aan het hoofd zet, dan stuit dat medewerkers vaak tegen het hoofd. De verandering van leiding is één van de moeilijkste dingen van het ondernemen. Veel kleine en middelgrote bedrijven slagen er dan ook niet in om deze overgang te maken.

Maar, zelf ruimte maken is een juiste beslissing als je wilt groeien. Het zal je helpen om de volgende grote kans voor je bedrijf te vinden en het geeft je tijd  om die kansen uit te werken. De beslissing om de manager niet meteen te ontslaan was de juiste. Het is belangrijk om zaken glad te strijken, want als een team samenstelt dat jouw visie op de onderneming snapt, word je stukken effectiever. Kom er snel achter waarom ze zoveel spanning meebrengt.

Ga praten met je nieuwe manager en vraag haar hoe zij het vindt gaan. Praat niet alleen over haar relaties met het personeel, maar probeer ook het grotere plaatje te zien. Zoek uit welke problemen zij ziet in de business, hoe ze probeert die op te lossen, en hoe dat proces gaat. Haar problemen met het personeel kunnen best veroorzaakt worden door frustratie of onzekerheid.

Soms maakt de schaduw van de oprichter een manager zenuwachtig, en dat kan van invloed zijn op hoe zij omgaan met medewerkers. Geef je genoeg ruimte? Zit je zelf nog aan het centrale bureau in je kantoor? Ben je meeste dagen op kantoor? En kijkt het personeel jou nog steeds aan als er grote beslissingen genomen moeten worden? Vraag je manager eens naar haar mening.

En als je op de werkvloer bent, vraag je medewerkers eens hoe zij vinden dat het gaat. Hoe is de stemming? Lijken mensen ontmoedigd of gefrustreerd, of zien ze duidelijk de missie van je onderneming? Hebben zij het gevoel dat hun ideeën worden gewaardeerd? Of je medewerkers nu  gelukkig of ontmoedigd zijn, proberen uit te vinden waarom, zodat je begrijpt hoe de sterke en zwakke punten van je manager op de werkvloer vallen.

Zodra je hebt beoordeeld of het aan je manager, je medewerkers, je voortdurende aanwezigheid of een combinatie van deze drie ligt, neem dan een ingrijpend besluit. Als je vindt dat jezelf de bron van het probleem bent, dan ligt de oplossing voor de hand: stap opzij. Als het mogelijk is, zet je je kantoor in een ander gebouw.

Als blijkt dat de manager niet goed is voor deze job, dan moet je voorzichtig te werk gaan. Ontslag mag slechts een laatste redmiddel zijn, en als het moet, doe het bedachtzaam en vriendelijk. Iemand die slecht presteert is vaak niet lui of moeilijk, maar is terechtgekomen in een rol die niet geschikt is voor zijn persoonlijkheid.

En als je op zoek gaat naar een opvolger, neem dan iemand aan die echt geeft om anderen, iemand die het beste uit je medewerkers haalt. Bij Virgin promoveren we het liefste mensen van binnen de organisatie, want dan weten we zeker dat ze het merk begrijpen. Probeer jezelf overbodig te maken en geef de nieuwe manager alle ruimte.

Of je huidige manager nu aanblijft of niet, je zult de spanningen van de afgelopen maanden eruit moeten halen. Het kan zijn dat je simpelweg met een paar van je mensen moet praten over de overgang. Of, als het nodig is om meer werknemers te bereiken, kun je een feestje organiseren waar zij de manager beter kunnen leren kennen. Wat je oplossing ook is, hou de boodschap positief, en voorkom dat je één iemand de schuld geeft. Iedereen zal zich moeten richten op de toekomst.

Meer over Geen naam