Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webshop verdient aan online etaleren

Morgen reikt Joop van den Ende de prijs uit aan de beste online startup. Kandidaten Marije Mulder en Natascha Klootsema dingen mee met hun online gids van webshops: Flavourites.


Als de een schrijver van beroep is en de ander vormgever, en je houdt allebei van (online) winkelen, dan heb je niet veel nodig om een online gids voor webshops op te zetten. Tweeduizend euro om precies te zijn. Dat bedrag staken Mulder en Klootsema 3,5 jaar geleden in de bouw van hun site Flavourites.nl.
 

Nee, ze zijn geen portal die linkjes onder elkaar plaatst, zegt Klootsema. “Wij zetten er ook tekst en beeld bij. Ook hebben we nu een online magazine en eigen boekje.”En nee, ze plaatsen niet tegen betaling zomaar alle webshops op hun site. “We selecteren alleen die webshops die wij leuk vinden, we zijn heel kritisch.” Mulder en Klootsema zijn namelijk hun eigen doelgroep zeggen ze,  vrouwen zo rond de dertig, ‘in de spitsuur van het leven zonder veel tijd om te winkelen.’


De site biedt een overzicht van de leukste webshops per categorie, van kleding, cadeaus tot kunst. Elke week selecteren ze zo’n tien nieuwe webwinkels, schrijven er een stukje over en zetten het op de site. Die biedt inmiddels een overzicht van zo’n 1200 webwinkels en trekt maandelijks 90.000 bezoekers. En al die webwinkels leveren geld op voor Klootsema en Mulder. “Alle webshops betalen een tientje per maand contributie”, zegt Klootsema. Daarnaast kunnen webshops betalen voor een beetje extra aandacht. “Dan krijgen ze een plekje in de spotlight, een maand op de homepage of in de nieuwsbrief, en dat kost allemaal geld.” Ook wordt er verdiend aan een uitgekiend affiliatiemodel waarmee ze tussen de  vijf en twaalf procent marge opstrijken. Maar dat doen ze slechts met 10 procent van de sites. “We zien wel dingen voorbij komen waar we aan kunnen verdienen, maar die niet leuk genoeg zijn, daar doen we niets mee.”


En er valt goed te verdienen aan andermans webshops. “We waren meteen vanaf het eerste moment winstgevend en zetten elk jaar een flinke stap omhoog. Vorig jaar hadden we een winststijging van 10 procent, dit jaar gaan we richting de 14 procent. “ Wat de kosten enorm drukt is dat de dames geen pand hebben betrokken, maar een ‘bedrijf op afstand’ zijn en lekker vanuit huis werken.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat volgens Klootsema  de specifieke kwaliteiten zijn waar een online ondernemer over moet beschikken? “Lef hebben en vooruit kijken. Je bedenkt dingen die nog niet bestaan, dat vraagt lef. Ook moet je je doelgroep kennen en een goed buikgevoel hebben . Als wij ergens aan twijfelen doen we het niet.”
 

Lees hoe je meer verdient met je webshop