Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Corendon groot

Hij begon ooit als kleine Turkije-specialist in Haarlem, inmiddels drijft Atilay Uslu een touroperator die dwars door de crisis heen groeit en steeds meer bestemmingen aandoet.

Gisteren maakte Uslu de groeicijfers van Corendon over de afgelopen tien maanden bekend: de omzet steeg met 16 procent tot 314 miljoen euro, waarvan 59 miljoen uit de Belgische markt komt. ‘We hadden gerekend op 21 procent meer omzet, maar dit is nog een goed resultaat wanneer je ziet dat de hele toeristische sector dit jaar met zes procent is gedaald.’  

Hoe werd Corendon opgericht?

Atilay Uslu (Emirdag, 1968) verhuisde een jaar na zijn geboorte naar Nederland, waar hij uiteindelijk een opleiding elektrotechniek afrondde. Bij Fokker ging hij aan de slag als technicus, maar in 1990 waagde hij de stap naar het ondernemerschap: met een shoarmatent in het uitgaansgebied van Haarlem.

Dat werk tot in de nachtelijke uren en de regelmatige opstootjes in de buurt vielen hem echter zwaar. In 1993 stapte Uslu daarom over naar de kantoortijden die bij de reisbranche horen. Met Mega Reizen, Snowman en Transatlas draaide hij redelijk, maar het echte succes kwam met de oprichting van Corendon. Dit bedrijf richtte hij in 2000 op samen met zakenpartner Yildiray Karaer. Uslu vernoemde zijn nieuwe bedrijf naar de op één na sterkste edelsteen na diamant: de korund.

Zonbestemmingen

In de eerste jaren richt het in Haarlem gevestigde Corendon zich als touroperator grotendeels op het organiseren van reizen naar populaire Turkse bestemmingen. Daar komen langzaam maar zeker steeds meer zonbestemmingen bij. Corendon houdt zich daarnaast bezig met de verkoop van Turkse vakantiewoningen. De zaken gaan goed en vakantiegangers – al snel niet meer alleen klanten van Turkse afkomst die hun familie willen opzoeken – weten de weg naar Corendon steeds beter te vinden.

Vloot

In 2005 is Uslu klaar voor de volgende stap. Dat jaar richt hij samen met zijn zakenpartner Corendon Airlines op, een Turkse vliegmaatschappij met een huidige vloot van 9 toestellen. Een slimme zet, want zo kan Corendon een steeds groter deel van haar klanten zelf naar de vakantiebestemmingen vervoeren. In 2011 bereikt de ondernemer een nieuwe mijlpaal met de oprichting van Corendon Dutch Airlines. Sindsdien kunnen 3 Corendonvliegtuigen ook vanuit Nederland opstijgen. Tegenwoordig vliegt de reisorganisatie op 31 luchthavens in bestemmingen als Cyprus, Israël, Macedonië en Tunesië.

Waarin onderscheidde Uslu zich van de concurrentie?

Toen Uslu besloot zich met een nieuwe reisorganisatie te richten op een vrij specifieke doelgroep (Nederlanders van Turkse afkomst die jaarlijks naar Turkije gaan om daar vakantie te vieren met hun familie), had hij vrijwel direct een gat in de markt te pakken. Alleen al in het eerste jaar van zijn nieuwe onderneming boekten er circa vijfduizend klanten een reis bij Corendon.
Dat eerste succes had Uslu naar eigen zeggen deels te danken aan de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië. Turkse families, die voorheen altijd met de auto naar Turkije gingen, moesten daardoor begin jaren negentig op zoek naar een alternatief: het vliegtuig. En bij Corendon konden zij terecht voor betaalbare reizen naar diverse Turkse bestemmingen.

Corendon gaat er daarnaast prat op dat het – ondanks haar status als prijsvechter – in tegenstelling tot concurrenten EasyJet en Ryanair wel waarde hecht aan het bieden van een goede service. Zo kun je bij Corendon kosteloos online inchecken, mag je zonder bijkomende kosten tot twintig kilo bagage meenemen en kan een fout gespelde passagiersnaam bij de reservering nog worden gewijzigd op het vliegveld. Volgens Uslu is een dergelijke mate van service bij concurrerende low-fare vliegmaatschappijen lang niet altijd vanzelfsprekend.

Hoe staat Corendon er nu voor?

Vooralsnog staat Uslu’s onderneming er uitstekend voor. In tegenstelling tot veel andere reisorganisaties gaat het Corendon de afgelopen jaren voor de wind. In 2012 behaalde het bedrijf een omzet van 280 miljoen euro, die gaat dit jaar dus een flink stuk omhoog, bij een winst die enigszins terugliep van 6,7 naar 5 miljoen – maar het boekjaar telt nog twee maanden. Voor volgend jaar rekent Uslu op een bescheiden groei. Desondanks bredtd hij zijn vloot uit: zijn Turkse maatschappij groeit naar twaalf toestellen. Er komen zes nieuwe bestemmingen bij in 2014, en Corendon maakt het zijn reizigers nog makkelijker: voortaan kunnen ze al inchecken in hun hotel.

Hoewel ook nu nog zestig procent van de omzet wordt gerealiseerd via reisaanbiedingen naar Turkije, kunnen reizigers tegenwoordig ook met Corendon naar andere zonnige bestemmingen, waaronder Spanje, Griekenland, Marokko en Egypte. Daarnaast is het bedrijf, waarbij eind 2012 circa 232 mensen werkzaam waren, in Albanië de mogelijkheden aan het onderzoeken, een veelbelovend land qua economische groei en infrastructuur dat nog niet is omarmd door het massatoerisme.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Afgelopen voorjaar maakte Uslu bekend dat hij in de loop van volgend jaar uit het bedrijf wil stappen. De Corendonbaas is van mening dat zijn onderneming onder zijn leiding niet meer veel verder kan doorgroeien. ‘Het bedrijf leunt teveel op mij, niet financieel maar qua organisatie’, vertelt hij in het interview met 7Ditches.’We proberen iemand te vinden die mij in 2014 kan opvolgen, zodat ik langzamerhand uit de operatie stap.’ Voor iemand die zijn bedrijf vanaf de grond af heeft opgebouwd is het niet zo raar om te bedenken dat Uslu hier gemengde gevoelens bij heeft: ‘Het is moeilijk om dit over te dragen. Je bent altijd bang dat iemand stuk maakt wat je hebt opgebouwd.’

Uslu zelf weet nog niet zeker wat hij direct na zijn terugtreding bij Corendon gaat doen, maar is uiteindelijk van plan om terug te gaan naar zijn geboorteland. Het oorspronkelijke idee om in Turkije een stuk land te kopen en een eigen wijngaard op te zetten, lijkt inmiddels van de baan (in plaats daarvan is Uslu momenteel op zoek een bestaande wijngaard), maar de ondernemer ziet zichzelf in de toekomst bijvoorbeeld wel als eigenaar van een wijnhandel. Na een eigen shoarmazaak en een reisorganisatie zou dit opnieuw een heel andere richting zijn voor Uslu, maar dat aspect lijkt de huidige Corendon-directeur juist wel aan te staan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk het interview terug dat 7Ditches had met Atilay Uslu: