Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Belasting zuinige auto’s omhoog; groeigeld voor anti-Facebook

Ondernemersnieuws vandaag: de belasting op zuinige auto's gaat omhoog, de Utrechtse startup Proov heeft nu ook een Schotse aanbesteding binnen en groeigeld voor anti-Facebook.

1. Belasting op zuinige auto’s omhoog


Met ingang van 2016 wordt de fiscale bijtelling voor zakelijk gebruikte auto’s aangescherpt. Volledig elektrische auto’s zullen niet meer vrijgesteld zijn van motorrijtuigbelasting, maar in de categorie 7 procent bijtelling vallen. Hybride leaseauto’s die nu nog in de categorieën 4 en 7 procent bijtelling vallen, komen vanaf 2016 in de 14 procent bijtellingscategorie. Auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram komen in de categorie 20 procent, met een uitstoot van 80 gram of meer in de categorie 25 procent. Leasecontracten die voor 2016 ingaan, blijven nog onder de huidige regels vallen.


2. Food Valley Award voor Pluckr


De Pluckr, een machine die met ultrasone trillingen druiven van de tros haalt met nauwelijks of geen beschadiging, heeft de Food Valley Award 2014 gewonnen. De machine is ontwikkeld in een samenwerking van JFPT/foodlife en TOP. De Pluckr kan 300 à 600 kilo druiven per uur verwerken, in tegenstelling tot twintig kilo met de hand.


3. Proov haalt ook Schotse aanbesteding binnen


Eerder haalde de Utrechtse startup Proov al een grote aanbesteding binnen in Londen. Nu gaat het bedrijf ook de laadsystemen voor elektrische bussen in Glasgow leveren, meldt FD. First Glasgow, de grootste busmaatschappij van Schotland, investeert flink in groen vervoer.


4. Groeigeld voor anti-Facebook


Ello – door sommigen het anti-Facebook genoemd – heeft 5,5 miljoen dollar durfkapitaal opgehaald. Het sociale netwerk zonder advertenties is volgens de founders een reactie op ‘het gigantische billboard dat het internet geworden is’. Het bedrijf moet geld verdienen aan leden, momenteel 1 miljoen met nog eens 3 miljoen mensen op de wachtlijst. Er wordt veel geklaagd over het netwerk, dat moeite schijnt te hebben met het verwerken van het enorme aantal invite requests – 40.000 per uur, naar verluidt. Om er zeker van te zijn dat investeerders niet kunnen afdwingen dat er alsnog toch geadverteerd wordt of data verzameld moeten worden, staat het bedrijf geregistreerd als Public Benefit Corp, en moet het bedrijf het publieke belang dienen.


5. Snelle groei voor startup Helpling


Startup Helpling groeit flink: 40 Nederlandse steden zijn sinds juli aangesloten op het platform waar je goedkope, legale schoonmaakhulp kunt boeken. Het Duitse bedrijf is nu actief in Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Nederland en Brazilië, en heeft meer dan 150 medewerkers in dienst. Wil je weten hoe de startup dat voor elkaar heeft gekregen? Oprichters Benedikt Franke & Philip Huffmann vertellen het op Sprout Challengerday dag 2 volgende week.


6. Google: 41% aankopen consumenten online 


Google heeft de Consumentenbarometer 2014 gepubliceerd. Hierin kun je het gedrag van consumenten uit 56 landen bekijken op het gebied van online shoppen, mobiele technologie en internetvideo. Wat valt op in Nederland? We zijn dol op apparaten, want we hebben de meeste ‘connected devices’ per persoon ter wereld – 3,6. Daarnaast winkelen we graag online: 88% van de Nederlanders boekte afgelopen jaar een vliegticket online. Als je consumenten vraagt naar hun laatste aankoop, dan was die in 41% van de gevallen online gedaan. Online shoppen doen Nederlandse consumenten vooral via een computer (87%), en een beetje via hun tablet (9%) en smartphone (2%). De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder 150.000 respondenten.


7. En dan dit: Inc5000 Europe voor snelst groeiende Europese bedrijven  


Je kunt je dit jaar als Nederlandse ondernemer voor het eerst aanmelden voor de Inc5000 lijst van Inc. Het Amerikaanse ondernemersmagazine heeft de Inc5000 Europe in het leven geroepen om de leading companies in Europa in kaart te brengen, gebaseerd op omzetgroei over de laatste drie jaar (minimale omzet 2013 2 miljoen euro). Winnen betekent een mooie erkenning en toegang tot exclusieve events. Aanmelden kost 150 euro en kan tot 17 november. Inc belooft ook lijstjes te publiceren van toppers per land, sector en bedrijfstype. Wij zijn benieuwd wie het in Nederland gaan halen!



Tot zover de Sprout update van 24 oktober 2014. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.