Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blendle scoort New York Times; Vrouwelijke freelancer loopt in

Ondernemersnieuws vandaag: Blendle sleept grote Amerikaanse kranten binnen, vrouwelijke freelancer loopt achterstand in, webshop Miinto is Thuisbezorgd voor mode en We Want Cinema doet het licht uit.

1. Blendle stapje dichterbij werelddominantie


Oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankestein hebben met Blendle na The Economist nog een drietal grote internationale media gestrikt voor hun webkiosk. Nederlandse lezers kunnen binnenkort losse artikelen kopen van de Wall Street Journal, New York Times en Washington Post. Dat de New York Times van de partij is, is geen toeval: eind vorig jaar investeerden The New York Times en de Duitse uitgeverij Axel Springer 3 miljoen euro in de Utrechtse startup. Blendle werkt ondertussen aan een internationale versie, zodat ook de rest van de wereld over enige tijd massaal artikelen kan gaan Blendle’en.


2. Vrouwelijke freelancer loopt achterstand in


Vrouwelijke freelancers verdienen per uur minder dan hun mannelijke collega’s, maar het verschil wordt kleiner. Dat blijkt uit berekeningen van payrollbedrijf Tentoo. In 2014 lagen de tarieven van vrouwen gemiddeld bijna 5 procent lager dan die van mannen. In 2013 was dat verschil nog bijna 8 procent en in 2012 zelfs 9,5 procent. Door de toename van het aantal freelancers daalden de tarieven in het algemeen sinds 2011 met 6,5 procent, meldt Tentoo verder. Maar omdat de groei van het aantal freelancers afzwakt en de economie aantrekt, verwacht Tentoo dat de daling van de gemiddelde uurtarieven niet doorzet.


3. Webshop is Thuisbezorgd voor mode


De net in Nederland gelanceerde webshop Miinto.nl is voor modewinkels wat Just-Eat en Thuisbezorgd zijn voor bezorgrestaurants, schrijft Emerce.nl. De site is bedoeld voor relatief kleine modeondernemers die nog geen eigen webwinkel hebben. Bestellingen worden doorgestuurd naar aangesloten winkels. De winkel die het snelst reageert, krijgt de order. Het concept werd in 2009 door de oprichter van Just-Eat gelanceerd in Denemarken. In Nederland is het bedrijf een joint venture met RTL Ventures. Er zouden hier enkele honderden modewinkels zijn aangesloten.


4. Doek valt voor We Want Cinema


Na bijna drie jaar heeft We Want Cinema de stekker uit het bedrijf getrokken. De dienst, in 2012 nog Sprout Challenger, liet groepen filmliefhebbers een bioscoopavond crowdfunden. Er konden echter geen nieuwe investeerders meer gevonden worden om de dienst te laten voortbestaan. ‘We wilden geen faillissement en hebben daarom besloten er een punt achter te zetten’, zegt oprichte Marieke Jonker op Entertainment Business. ‘We hebben de broncode nog wel, dus wie weet doet er zich nog een keer een kans voor.’


5. Kredietpaspoort versoepelt financiering


Ondernemers op zoek naar financiering hebben er een mogelijkheid bij om hun kredietwaardigheid aan te tonen: het Kredietpaspoort. ‘Ons doel is ze te helpen bij de onderhandelingen met financiers en de hele financieringsketen efficiënter maken’, zegt directeur Patrick Verdoold tegen Sprout. Aan het Kredietpaspoort, ooit mede opgezet door Symbid-oprichter Korstiaan Zandvliet, is sinds 2012 gesleuteld door een coöperatie van ondernemers, in samenwerking met onder meer banken, accountants en de Erasmus-universiteit. Ook het ministerie van Economische Zaken hielp, met anderhalve ton subsidie. 


6. Bol.com bouwt nieuw ‘megamagazijn’


Bol.com gaat in Waalwijk een logistiek centrum met een oppervlakte van 30 voetbalvelden uit de grond stampen, bericht het Eindhovens Dagblad. Daarbij worden flink wat banen gecreëerd; op termijn moet het magazijn werk bieden aan 2.000 tot 3.000 mensen. Momenteel werken er in Waalwijk al enkele honderden mensen voor Bol. Die zijn in dienst van Docdata, de logistieke partner van de webwinkel.


7. En dan dit: Bestemming onbekend


Reisstartup Srprs.me haalt mensen vrij letterlijk uit hun comfort zone: avonturiers boeken een reis, maar zien pas op het vliegveld waar ze naartoe gaan. Het bedrijf (‘stop control-freaking your trip!’) opende donderdag een pop-upwinkel op Schiphol om mensen aan het concept te laten wennen. Daar kunnen spontane ontdekkingsreizigers onder meer zo’n ‘blind break‘ winnen. Val je in de prijzen? Dan vertrekt je vliegtuig binnen 4 uur.


Tot zover de Sprout update van vrijdag 13 maart. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering