Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boekentips: Voodoo-marketing, je merk als identiteit en managers de deur uit met Holacracy

Dagelijks verschijnen tientallen boeken, maar welke mag jij als ondernemer écht niet missen? Sprout licht er wekelijks drie uit. Deze week: pas op voor Voodoo-marketing, bouwen aan je merkkompas en zet managers op straat met Holacracy.

1. Voodoo-marketing (Ronald Voorn & Jan Dijkgraaf)

In de jacht om consumenten te verleiden gaan bedrijven te vaak over het randje, stellen voormalige studiegenoten Ronald Voorn en (‘professioneel buttkicker‘) Jan Dijkgraaf. Als marketing oneerlijk is, inspeelt op het onbewuste en de vrije wil van mensen niet respecteert, dan is er volgens hen sprake van schadelijke voodoo-marketing. Bijvoorbeeld in de vorm van product placement in programma’s, of het verzamelen en uitbuiten van persoonlijke karaktertrekken. De auteurs, afkomstig uit de marketing- en mediawereld, sporen bedrijven aan om vooral te streven naar ‘good do-marketing’. Ook consumenten wordt uitgelegd hoe zij zich tegen voodoo-marketing kunnen wapenen. “Want we zijn ervan overtuigd dat het tijd is om de mens weer als mens te gaan zien in plaats van als een wandelende portemonnee.”

Bestel als paperback – € 19,95
175 blz., uitgegeven door Adfo Books.

2. De vijf stappen naar een betekenisvol merk (Michel Jansen)

Als het merk en de identiteit van je bedrijf hetzelfde zijn, dan is een middagje brainstormen niet genoeg om je merkidentiteit vast te stellen, schrijft merkadviseur Michiel Jansen. In een poging meer diepgang aan te brengen komt hij uit bij het concept van de archetypen van psycholoog Carl Jung. Archetypen als ‘de rebel’, ‘de magiër’ en ‘de strijder’ spreken immers tot de verbeelding, zetten aan tot reflectie en leggen de kracht van een merk bloot. Jansen legt uit hoe je met behulp van deze archetypen kunt bouwen aan “sterke en betekenisvolle merken”. Ga er wel even goed voor zitten, want een “merkkompas” ontwikkel je niet voor een jaartje.

Bestel als paperback – € 22,95
222 blz., uitgegeven door Adfo Books

3. Holacracy – De nieuwe manier van werken in een snel veranderende wereld (Brian Robertson)

Schrap managers als beslissingnemers, en leg de verantwoordelijkheid waar die hoort: op de werkvloer. Dat is Holacracy in de kern, een methode die ook in Nederland al de nodige zieltjes aan het winnen is. Uitgever Business Contact vertaalde daarom een boek van Brian Robertson, die in de VS succes boekte door Holacracy en vaste plek te geven in zijn softwarebedrijf Ternary en daarna adviesbureau HolacracyOne opzette. Holacracy verbetert volgens hem de flow in een bedrijf en geeft werknemers een gevoel van betrokkenheid. “Innovatieve ideeën of oplossingen verzanden daardoor niet langer in kantoorpolitiek of bureaucratisch gesteggel.” En dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren.

Bestel als paperback – 24,99
Bestel als ebook – € 14,99
230 blz., uitgegeven door Business Contact