Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bol.com doet blingbling; Gates doet stapje terug

Ondernemersnieuws vandaag: Bol.com stapt in sieraden, Gates en Ballmer doen stuivertje wisselen en fans hebben heimwee naar Euroshopper.

1. Sieraden voor Bol.com 

Webwinkel Bol.com doet blingbling en voegt sieraden, horloges en zonnebrillen toe aan zijn assortiment. Net als bij andere producten biedt het bedrijf andere winkeliers de mogelijkheid om hun sieraden via Bol.com te laten bestellen en afrekenen. De winkelier zorgt dan voor de verzending. Daarvoor betalen zij bij zonnebrillen en horloges een commissie van 15 procent, voor sieraden 20 procent. Vorige maand kreeg het dochterbedrijf van Ahold er al een reeks verzorgingsproducten bij, dankzij een samenwerking met weer een ander Ahold-onderdeel: Etos. 

2. Uitglijden op Twitter

Strategisch denken was dit weekend ver te zoeken bij het nieuwe hoofd strategie bij PayPal, Rakesh Agrawal. Hij kan na twee maanden weer op zoek naar een andere baan nadat hij collega-directieleden uitschold op Twitter. Agrawal werkt inmiddels niet meer bij PayPal, maakte het Amerikaanse bedrijf zondag – eveneens via Twitter – bekend. De bestuurder begon tijdens een jazz-feest in New Orleans een reeks opzienbarende tweets te versturen. Zo deelde bij communicatiechef Christina Smedley mee: ‘Duck you Smedley, useless middle manager’, om haar tenslotte te omschrijven als ‘a useless piece of shit’. Die berichten heeft hij inmiddels verwijderd.

3. Vliegen met douche 

Op vliegreis met een eigen kamer, een tweepersoonsbed, een douche en een persoonlijke butler. Dat kan binnenkort bij Etihad Airways. De luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi gaat die ongetwijfeld peperdure luxe aanbieden in zijn nieuwste megavliegtuigen A380, die het bedrijf in december dit jaar als veertiende luchtvaartmaatschappij opnam in zijn vloot. Om zich te onderscheiden van zijn A380-concurrenten wil Etihad zich richten op reizigers die graag privacy willen en houden van ‘op maat gemaakte luxe’.

4. Stuivertje wisselen voor Gates en Ballmer

Microsoft-oprichter Bill Gates is niet langer de grootste aandeelhouder van het softwareconcern, nadat hij 4,6 miljoen van zijn stukken heeft verkocht. Die positie is nu overgenomen door Steve Ballmer, voormalig topman van Microsoft. Ballmer heeft 333,2 miljoen aandelen in ‘s werelds grootste softwareconcern in bezit, 3,1 miljoen meer dan Gates. De stukken hebben in totaal een waarde van een slordige 18,8 miljard dollar (13,5 miljard euro).

5. Ondernemer achter Wesley aan

Ondernemer Jeroen Nuijten van bouwbedrijf STB Exlusive Projects heeft volgens De Telegraaf bij voetbalbond KNVB beslag laten leggen op het salaris van voetballer Wesley Sneijder en op het huis van de moeder van Sneijders vrouw Yolanthe in Hilversum. Nuijten wil geld zien (136.000 euro) voor een verbouwing aan het huis van ‘Wes en Yo’ op Ibiza. ‘Als Wesley meegaat naar Brazilië, is hij de enige voetballer die gratis speelt’, zegt hij dreigend. Volgens de zaakwaarnemer van Sneijder is de beslaglegging alweer van de baan omdat er een bankgarantie is afgegeven over het geëiste bedrag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Schoon wagenpark

Het nieuwe wagenpark van Nederland, oftewel de 416.000 auto’s die in Nederland werden ingeschreven in 2013, is gemiddeld genomen het schoonst in heel Europa. Gemiddeld stoot zo’n wagen ongeveer 109 gram CO2 uitgestoten per gereden kilometer, ruim 20 gram onder het Europees gemiddelde, berekende het Europees Milieuagentschap (EEA). De Grieken en Portugezen volgen met 112 gram op gepaste afstand, de Bulgaren, Esten en Litouwers rijden juist in zware, en opvallend vervuilende auto’s rond.

7. En dan dit: Heimwee naar Euroshopper

Het ijzersterke merk Euroshopper verdwijnt uit de schappen bij Albert Heijn, en dat is volgens Paul Beukelman van de Europshopper-fanclub ‘een triest moment’. AH bouwt de productlijn momenteel om tot ‘AH Basic’. Toen die plannen vorig jaar bekend werden zorgde dat op social media voor een storm van protest. De Euroshopper-fanclub kreeg in een mum van tijd zo’n 12.000 reacties van vooral jongeren die vonden dat Euroshopper moest blijven. ‘Euroshopper had een toffe cult-status en dat hebben ze met AH Basic helemaal om zeep geholpen’, zegt Beukelman tegenover de NOS. ‘Het is gewoon een slap aftreksel van hun huismerk. AH Basic probeert meer te zijn dan dat het is.’ De fanclub zet zich nu in voor een waardig afscheidsfeestje voor Euroshopper.