Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Expertblog: zo fout kan je logo zijn

Best belangrijk, een gelikt logo voor je onderneming. Maar op zoek naar een origineel, fraai en pakkend bedrijfslogo vliegen ondernemers soms behoorlijk uit de bocht. Sprout pr-expert Leonne van de Ven pikt de vijf grootste missers eruit.

Het is een van de eerste stappen die je zet als je een bedrijf start; het laten ontwikkelen van een logo. En dat logo moet natuurlijk passen bij de kernwaarden van de organisatie, een professionele uitstraling hebben, de goede associaties oproepen, makkelijk herkenbaar zijn en ga zo maar door. Ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van designplatform 99designs maakten wij een overzicht van de top-5 meest foute logo’s. Rode oortjes, schaamrood op de kaken, plaatsvervangende buikpijn van ellende… kijk en leer van de fouten van anderen.

Rode oortjes

Het nieuwe logo van ‘the Office of Government Commerce’, een overheidsinstantie in het Verenigd Koninkrijk, kostte zo’n € 17.000 om te maken en was overal reeds op geprint (volgens de verhalen zelfs al op muismatten, bekers en pennen). Toen het werd onthuld aan het personeel duurde het slechts luttele seconden voordat iemand op het idee kwam om het logo een kwartslag te draaien. En ze waren niet zo blij met wat ze toen zagen…

Twee keer kijken

Zo op het eerste gezicht is er niks mis met het visitekaartje inclusief logo van de plaatselijke dansschool. Een mannelijke en vrouwelijke danser die de kunst van flamingo of een andere sierlijke dans beheersen… of toch niet? Kijk je nog een keer en denk je er wat lijnen bij, dan kun je de vrouwelijke vormen niet meer uit je hoofd krijgen. Vast niet de bedoeling van de ontwerper!

 

Verkeerde associaties

Stel je voor… de visitekaartjes zijn al klaar, de stickers zijn geprint en alle vestigingen zijn ‘gerebrand’ en dan kom je erachter dat je toch niet helemaal de juiste associaties oproept met het gekozen logo.

 

Het gebruik van letters

Veel grafische ontwerpers laten zich in hun design leiden door de letters uit de bedrijfsnaam. Meestal gaat het goed en soms gaat het goed fout.

Where the sun don’t/does shine

Het Instituut van Oriëntaalse Studies had de volgende opdracht voor de ontwerper: “we willen graag een combinatie van een mooie zon met een tempel, kan dat?” En of dat kan, maar of de rest van de wereld dat er ook inziet? Dat is maar de vraag.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een kater voorkomen

Ontwerpers proberen natuurlijk de mooiste logo’s te creëren. Maar om te voorkomen dat subtiele details een gênant logo veroorzaken, heeft het designplatform 99designs.com wat tips voor je op een rijtje gezet voor een succesvol logo-ontwerp.

99designs is ’s werelds grootste online marktplaats voor grafisch ontwerp en brengt ondernemers in contact met een community van meer dan 295.000 grafisch designers uit 192 verschillende landen. Het ontwerpplatform heeft ook een Nederlandse website.