Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business Boost: en de winnaar is….

In een afgeladen Studio 3 & 4 op het Mediapark in Hilversum vond begin november de finale van Business Boost plaats. De groeiplanwedstrijd werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door Sprout en SNS Bank.

Dit jaar schreven 140 ondernemers zich in. Een mooie score, ook omdat de deelnamecriteria waren aangescherpt. Bedrijven konden alleen meedoen als ze vóór 2004 waren gestart en minimaal 250.000 euro omzet hadden. Mede daardoor was de kwaliteit van de deelnemende bedrijven erg hoog. Na een spannende halve finale met tien genomineerden in oktober moesten Oscar Meijer en Merijn Wegdam (Sentavi), Michiel Alessi (Dentline) en Vivienne van Eijkelenborg( Difrax) nu met elkaar uitmaken wie met de investeringsbijdrage van 50.000 euro naar huis zou gaan. Alle drie ondernemers kregen 15 minuten de tijd om de voltallige jury, die onder meer. bestond uit Marc Schröder, Boris Veldhuijzen van Zanten, Yvonne Swaans en Esther Raats (Zakenvrouw van het Jaar), te overtuigen van hun groeiplan. En dat deden ze alle drie met veel passie en aanstekelijk enthousiasme.

Michiel Allessie (32) van Dentline beet het spits af en presenteerde zijn plan
om zelf ontwikkelde softeware en webdiensten van tandarts.nl uit te rollen naar andere medische segmenten zoals apothekers, fysiotherapeuten en huisartsen. Met vier werknemers in dienst verwacht Dentline dit jaar een omzet van 260.000 euro en denkt dat in drie jaar te kunnen verdrievoudigen. Minstens zo ambitieus is het plan van Oscar Meijer (28) en Merijn Wegdam (30) van Sentavi, die vanaf volgend jaar met een goedkope portable UV-douche (de Sunshower Corner Unit) willen komen die in 2009 tot een (internationale) omzet van ruim 12 miljoen euro moet leiden.De presentatieronde werd afgesloten door Vivienne van Eijkelenborg (38) van Difrax. Na het veroveren van de nummer 3-positie in de Nederlandse markt wil zij met haar babyproducten naar de Duitse en vooral Spaanse markt. Kortom, alledrie presenteerden een ambitieus en goed onderbouwd plan, waardoor het voor de jury heel moeilijk was om een uiteindelijke winnaar te kiezen.

Na een juryberaad van ruim een uur, dat op onnavolgbare wijze werd ingevuld met een inspirerend verhaal van gastspreker Eckart Wintzen, sprak juryvoorzitter Rudi van Herwaarden (SNS Bank) uiteindelijk de verlossende woorden: “We gaan voor de revolutie in de badkamer. Sentavi heeft met de nieuwe Sunshower een uniek innovatief product met internationale groeipotentie”, aldus de juryvoorzitter. “En belangrijker: de jury heeft er alle vertrouwen in dat Sentavi dit ook gaat realiseren. Als investeerder zou je zo mee willen gaan in hun plan.” De vreugde in het kamp van Sentavi was vervolgens ongekend. ’We zullen jullie niet teleurstellen aldus een juichende Oscar Meijer tegen de jury. “Sentavi gaat de traditionele badkamer op zijn kop zetten en deze prijs zal daar zeker aan meehelpen.”
Ook Difrax, de winnaar van de Publieksprijs, was heel tevreden. “We zien het als een erkenning voor de ambitieuze weg die we vorig jaar zijn ingeslagen”, aldus directeur Vivienne van Eijkelenborg. “De waardering en publiciteit is voor ons belangrijker dan de 50.000 euro. Al had ik die uiteraard graag willen winnen.” De bijeenkomst werd afgesloten met een speednetworking-sessie voor alle ruim 200 aanwezigen. Ondanks het feit dat Michiel Alessi van Dentline met relatief legen handen naar huis ging, maakt dit rondje netwerken zijn avond alsnog helemaal goed: “Ik heb net twee interessante leads ontmoet die ik morgen zo kan bellen. Ik ben volgend jaar weer van de partij.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u volgend jaar ook meedoen? Mail ons.

Filmpjes van de finale vindt u hier.