Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessidee: Zorghotel de Palatijn

BUSINESS IDEE In een Alkmaarse woonwijk staat zorghotel de Palatijn. Deze horeca-onderneming combineert zorgtaken met de gastvrijheid van een hotel. Nieuw? Jazeker.

“Laatst boekte een echtpaar een kamer. De man had een tijdje geleden een cardiologische ingreep gehad, en nu wilden ze er even tussenuit. Ze kwamen hier, want mocht er iets gebeuren, dan is de zorg onder handbereik. Elders moet je dat maar afwachten. Gasten kopen hier veiligheid”, zegt Hans Lippinkhof, directeur van de Palatijn. “We zijn een hotel, daar ligt ook de nadruk op. We zijn na een jaar nog steeds pionier, soortgelijke initiatieven zijn er eigenlijk niet.” De lobby en het restaurant hebben de uitstraling van een viersterren-hotel. Strakke vormgeving van de stoelen, bedienend personeel in uniform. “We willen ook die uitstraling, we zijn immers geen ziekenhuis.”
Maar de vaste staf van verzorgers dan? Volgens Lippinkhof is de Palatijn niet te vergelijken met een ziekenhuis of een zorginstelling. Hier komen juist mensen die nazorg nodig hebben. De echte medische behandelingen hebben ze al achter de rug. “Ze zijn te goed om in het ziekenhuis te blijven, en nog te ziek om naar huis te gaan. We nemen het ziekenhuis een taak uit handen, zodat zij zich kunnen richten op de medische handelingen. En in een ziekenhuis is er nauwelijks gelegenheid voor de partner om bij de patiënt te zijn.”

Infuus

Gezonde gasten merken dan ook nauwelijks iets van de verzorging. “Er staat misschien eens een rolstoel of rollator op de gang, maar je zult hier niemand over de gang zien lopen in badjas en een infuus aan een standaard.” Zorg vindt altijd op de kamers plaats. De voorzieningen in de kamers zijn daar ook op ingericht: Iedere kamer heeft een ziekenhuisbed, maar voor wie dat niet nodig heeft, wordt dat omgebouwd tot een gewoon hotelbed. Dat geldt ook voor de voorzieningen in de badkamer; beugels kunnen naar wens geïnstalleerd worden.
De patiënten vormen de belangrijkste doelgroep voor de Palatijn. Komt dat wel overeen met het streven om vooral een hotel te zijn? “Dat botst niet met elkaar. Herstellers plaatsen we zo binnen een gezonde doelgroep, en niet tussen lotgenoten. Dat is beter.” En daarbij, het hotel heeft een pioniersrol, ook op het gebied van vakanties voor hulpbehoevenden. “Probeer als individu met een handicap maar eens een vakantie te boeken: de rolstoel past niet onder de tafel, de sauna is niet toegankelijk… Dit hotel is geschikt voor iedereen. Andere hotels proberen het wel, maar de goede bedoelingen blijven vaak steken bij een menukaart met grotere letters en halve porties in het restaurant.”
Lippinkhof vindt de Palatijn een pionier. “We hebben afspraken met zowel touroperators als ziekenhuizen, maar vooral de eersten weten niet altijd waar we het over hebben als we ons concept uitleggen. We zijn nu een jaar open, en afgelopen jaar zijn we niet standaard in de brochures opgenomen. Touroperators willen eerst weten wat ze aanbieden.”

 

Hotelprijs

Tot nu toe is de verdeling van ‘gezonde’ en zorgbehoevende gasten fifty-fifty. De prijzen variëren tussen de 95 en de 135 euro per nacht, inclusief ontbijt, en dat komt overeen met de gemiddelde hotelprijs. Voor de bijkomende zorg zegt Lippinkhof de vastgestelde tarieven te hanteren: “Daarbij rekenen we geen extra marge.” Voor het eerste jaar is Lippinkhof niet ontevreden. De gemiddelde bezettingsgraad van de 56 kamers was 55 procent, nu loopt dat richting de 70 procent.