Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger 50: Top 10

Voor het eerst kiezen we een winnaar van de Challenger50: de Challenger van het jaar! Een vijfkoppige jury boog zich over de lijst, en koos tien genomineerden uit. Inmiddels hebben zij een top-3 gevormd, en op de ChallengerDay van 6 november is de winnaar aangewezen. Wie dat is? Dat ziet u in het volgende nummer van Sprout!

Brainwash

Omzet 2008 8 miljoen

Werknemers 295 in Nederland, 18 in België

Daagt uit Kappersbranche

 

Wat kappersketen Brainwash het afgelopen jaar gedaan heeft, zullen niet veel ondernemers durven. Dankzij miljoeneninvesteringen uit zijn privéomgeving heeft Mari de Kort met zoons Mareno en Martijn in twee jaar tijd meer dan veertig zaken geopend. Doel van de ondernemersfamilie is om 300 vestigingen te openen in vijf jaar tijd, en uit te breiden naar het buitenland. In België is al een voorzichtige start gemaakt met drie zaken. En het lijkt voorspoedig te gaan, want de formule trekt veel klanten. Een knipbeurt voor 12,50 euro, zonder afspraak en ook ná kantooruren, mag gerust revolutionair genoemd worden.

 

CosmicNavigation

Omzet 2008 4 miljoen

Daagt uit TomTom

 

Ze weten hun grote concurrent aardig te irritereren. Olivier Chevalier (33) en Jochem Kentgens (32) verkopen navigatiesystemen via Blokker, die met negentig euro een stuk goedkoper zijn dan de alom bekende TomTom. Een businessplan of lening heeft het ondernemersduo nooit gehad, maar desondanks hebben ze de CarTreck tot een groot succes weten te maken. Ook internationale stoomt het bedrijf door.

  

Fishes

Omzet 2 miljoen

Werknemers 20

Daagt uit vishandel

 

Waarom bestellen mensen in een restaurant veel vis, maar eten ze het thuis zo weinig? Dat vraagstuk prikkelde Bart van Olphen, directeur van het Amsterdamse restaurant VakZuid. Hij kwam tot de conclusie dat er behoefte was aan een goede vishandel met een puur en kwalitatief hoog aanbod. Hij besloot daarom zelf maar te starten met een viswinkel nieuwe stijl: Fishes. Inmiddels mag hij zich meest duurzame seafoodondernemer ter wereld noemen.

 

Makelaarsland

Omzet 2008 5 miljoen

Werknemers 40

Daagt uit Makelaars

 

Jeroen Stoop is geen onbekende in de Challenger50-lijst. Voor de derde keer op rij wordt zijn huizensite Makelaarsland geroemd. Toch blijft Stoop de challengermentaliteit houden, want binnenkort wil hij zich gaan storten op de huurmarkt. Over zijn concrete plannen wil hij nog niets loslaten, maar dat het bijzonder zal worden, daar twijfelen wij niet aan. Van deze man gaan we nog veel horen.

 

Medellin Secret

Omzet 300.000

Werknemers 2

Daagt uit Douwe Egberts

 

Op de meeste plekken wordt karakterloze koffie geschonken, menen ondernemers Marc van Eck en Arnold Noorduijn. “Het bestaat uit melanges van goede en slechte partijen”, legt Van Eck uit. Medellin Secret gaat daar tegenin, met hoogwaardige koffie van koffiebonen die met de hand geplukt worden in Colombia. Pierre Wind roemde de koffie in de smaaktest van Nieuwe Revu, en het bedrijf begint langzaamaan bekend te raken.

  

Psyq

Omzet 2008 96 miljoen

Werknemers 1.500

Daagt uit Riagg en andere ggz-instellingen

 

Depressie, angst, eetstoornissen, persoonlijkheidsproblematiek, ADHD; zomaar een greep uit de geestelijke gezondheidsklachten waar franchiseorganisatie Psyq zich op richt. De aanbieder van psycho-medische programma’s wil marktleider worden met een landelijke dekking, en is al aardig op weg met dertien vestigingen. Het bedrijf ziet voor zichzelf een maatschappelijke taak: het helpen van mensen met psychische problemen en het verbeteren en bevorderen van de geestelijke gezondheidszorg. Patiënten kunnen direct doorverwezen worden naar een specialist, en afhankelijk van de vestiging tussen één dag en enkele weken terecht voor een eerste intakegesprek.

  

Sapph

Omzet 4 miljoen

Werknemers 10

Daagt uit Marlies Dekkers

 

Hij heeft de befaamde Studio 54 in New York van binnen gezien en werkte dertig jaar geleden al aan het uitzetten van een kledinglijn voor O’Neill in Europa. Rob Heilbron (63) is een oude rot in het ondernemersvak, maar is nog altijd zijn strijdlust niet verloren. Met zijn lingerielijn Sapph gaat hij keihard in tegen Marlies Dekkers, die beweert dat hij een copycat is.

 

Service2media

Omzet 2008 3 miljoen

Werknemers 40

Daagt uit Aanbieders van mobiele applicaties

 

Winnaar van de Deloitte Rising Star Award Geert Kolthof mag grote namen tot zijn klantenkring rekenen. Service2Media biedt mobiele diensten aan onder andere Rabobank, Heineken, KPN en Volkswagen. De grote klapper was het ‘betalen per sms’ voor de Rabobank en het verzorgen van landingpages voor de mobiele internet portal van CNN. In een samenwerking met het Telematica Instituut biedt Service2Media sinds kort ook Cell ID, voor location-based mobiele applicaties. Met ‘WaarZitWie’ kunnen Hi-gebruikers daardoor hun vrienden traceren. Kolthof zit nog vol plannen en belooft de komende jaren met 6.000 procent te groeien.

 

Sound Intelligence

Omzet 10 miljoen

Werknemers 50 

Daagt uit Beveiligingsbedrijven

 

In Groot-Brittannië is Sound Intelligence misschien wel bekender dan in eigen land. Het Amersfoortse bedrijf produceert sensoren die reageren op agressieve geluiden. Een microfoon vangt geluid op en de bijbehorende software berekent vervolgens de mate van agressie in het stemgeluid. Afhankelijk daarvan kunnen waarschuwingen worden doorgestuurd naar de gebruiker. Geïntegreerd in camera’s hangen de systemen inmiddels in Londen, Glasgow, Manchester en Coventry, en dankzij het grote succes worden de ‘luistercamera’s’ de komende jaren waarschijnlijk over heel Groot-Brittannië verspreid. In Nederland wordt overwogen om ze aan gevangenissen en de Nederlandse Spoorwegen te leveren.

 

Sparkx

Omzet 0 euro

Werknemers 6

Daagt uit Social networks

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het ene na het andere social network rees op in het afgelopen jaar. Sparkx – ‘online network voor professionele levensgenieters’ – was er daar één van. De site is het beste te omschrijven als een kruising tussen een profielensite à la Hyves en een online gids als Iens. Je richt een profiel in, voegt vrienden toe en dan kun je informatie met elkaar delen over Nederlandse dienstverleners en internationale reisbestemmingen. De site is pas in juni gelanceerd, maar er hebben zich al duizenden hoogopgeleide gebruikers aangemeld. Komend jaar wil Sparkx partnerships aangaan met ‘kwalitatief hoogwaardige bedrijven’ om de gids uit te breiden.