Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger Albumprinter is snelste groeier

Albumprinter.nl heeft de Deloitte Fast 50 gewonnen. Met 22.000 procent omzetgroei is dat nauwelijks een verrassing. Maar winst maakt de challenger nog niet. "We zorgen er eerst voor dat we de grootste en de beste zijn."

Joris Keijzer, CEO van Albumprinter, zag het al een beetje aankomen: “We hoopten natuurlijk dat we zouden winnen. Maar we hadden de groeicijfers van de andere genomineerden bekeken en zagen dat we een hele goede kans maakten.”

 

Volgens Keijzer dankt de onderneming de prijs in de eerste plaats aan ‘een prachtig product, een unieke groeimarkt en een enthousiast team’. Maar goed, dat zegt iedere ondernemer. Feit is wel dat Albumprinter in Nederland als marktleider gezien kan worden, prominente investeerders in het bedrijf stapten en samengewerkt wordt met gigapartners zoals Hema.

 

Eigen land

Albumprinter rolt langzaam uit naar andere landen, maar haalt verreweg de meeste omzet uit Nederland. Keijzer denkt dat de rek er nog lang niet uit is. “We staan aan het begin van wat je allemaal met fotoboeken kunt doen. Met nieuwe mogelijkheden kunnen we nog een factor vijf à zes groeien in eigen land.”

 

De activiteiten van Albumprinter en het eigen consumentenmerk Albelli in Duitsland verlopen volgens schema. “We worden inmiddels erkend als concurrent. Dat geeft goede hoop voor verdere groei. In Frankrijk zijn we net begonnen, dus daar kan ik nog weinig over melden.” Bij de oosterburen werkt Albumprinter samen met onder andere T-Mobile en reisorganisatie TUI.

 

Concurrentie

Keijzer wil snel doorstoten naar andere Europese landen, mits de markt geschikt is. Zo moeten er voldoende digitale camera’s in omloop zijn en is een goede, snelle internetstructuur onontbeerlijk. Hoewel Albumprinter zijn positie in Nederland deels te danken heeft aan zijn status als First mover, geeft Keijzer de voorkeur aan landen waar al enige concurrenten aanwezig zijn. “Het is niet handig als je moet uitleggen wat een fotoalbum is.”

 

Van een rem op de groei kan geen sprake zijn. De kredietcrisis heeft nauwelijks invloed op Albumprinter, zegt Keijzer. “Natuurlijk, we kijken er naar. Maar onze aandeelhouders willen de groei aanhouden en stellen daar kapitaal voor beschikbaar.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Wat dat betreft is het ook geen probleem dat het bedrijf nog altijd geen winst maakt. “We hebben de groei-ambitie om de grootste en de beste te zijn. Dat moet eerst gebeuren en daarin moet je investeren. Zo vaak heb je geen compleet nieuwe markt om te veroveren.”