Branson: Het belang van een goed netwerk

04/16/2014 - 18:16
Toen ik startte met netwerken voor Virgin Music, kwam het vaak voor dat telefoonnummers op servetten werden gekrabbeld. Hé, het waren de jaren zeventig! Tegenwoordig is het veel makkelijker om verbinding te maken.

Denk maar aan LinkedIn, Facebook, Google+ en Twitter, ze bieden alle mogelijkheden om te communiceren met collega-ondernemers, experts in het veld en met innovatieve nieuwkomers. De eerste stap naar succes is het bouwen van een goed netwerk. 

Als je begint, bezoek dan de evenementen in jouw branche en ontmoet de belangrijkste spelers. Sluit je aan bij regionale brancheorganisaties leer over de lokale markt. Onthoud ook dat je potentiële mentoren, klanten en partners kunt tegenkomen op scholen, clubs en businessclubs. Op een dag, als er iets misgaat, dan zijn dit de contacten waar je terecht kunt voor hulp. (Het vinden van investeerders is een volgende stap. Mensen kopen van mensen, dus als je beperkt bent in het aantal mensen waar je mee kunt praten en aan kunt verkopen, dan zul je waarschijnlijk niet ver komen.)

De lancering van een startup is lastig en eng, dus is het belangrijk dat je een netwerk bouwt van slimme, ondersteunende partners en werknemers die je doelen begrijpen en delen. Toen ik Student Magazine begon als tiener, werkte ik met een kleine groep studenten. Hun onvermoeibare steun en onze kameraadschap was van onschatbare waarde. Sommigen van ons bleven tientallen jaren samenwerken, en ik reken deze mensen tot mijn beste vrienden. Mijn ouders waren ook erg belangrijk voor dit project (ja, je familie is ook onderdeel van je netwerk - onderschat hun vermogen om je te helpen niet), en zonder hun steun zouden we waarschijnlijk niet geslaagd zijn.

Tot slot heb je ook een netwerk van collega's nodig, dus wees niet bang om vrienden te maken met je concurrenten. Wanneer je andere mensen ontmoet die gelijkwaardige doelen nastreven, dan word je eraan herinnerd dat je eigen plannen en dromen mogelijk zijn. En als je je laat zich afschrikken door een taak, is er geen betere stimulans dan leren van iemand die al iets dergelijks heeft bereikt. Volgens mij zijn zulke momenten vaak het omslagpunt voor een nieuwe onderneming. Er is niets mis met een beetje gezonde concurrentie!

Bijna 50 jaar na de lancering van Student startte het team van Virgin Media met het Pioniers-programma, met als doel om jonge ondernemers te helpen om hun eigen netwerk te creëren. Als bestuurders van en investeerders in veel bedrijven, wilden we ook weten of de digitale generatie sociale netwerken kunnen gebruiken om waardevolle zakelijke contacten te op te doen. Daarom besloot Virgin Media om samen met die generatie een sociaal platform te creëren voor de presentatie van hun ideeën.

Virgin Media Pioneers begon in maart 2010 met 100 mensen. We gaven elk van hen een laptop, een flip-camera, een breedbandverbinding en wat ruimte op onze website die ze mochten gebruiken zoals ze wilden. Zonder dat wij iets zeiden, begonnen de pioniers met het aansluiten en het delen van hun ideeën over hun bedrijf. Ze startten op een manier die ze waarschijnlijk niet voor mogelijk hadden gehouden.

Jammin Designs werd opgestart toen Pioniers Dowa Ojarikre en Nathaniel Peat elkaar ontmoetten op een van onze evenementen. Ze besloten om hun talenten te combineren en werkten samen op het ontwerpen van smartphone en iPad hoesjes met als onderwerp de Jamaicaanse Olympische ploeg. Ze slaagden erin om hun spullen bij verkooppunten in de buurt van het Londense Olympic Park te krijgen, en ook in Jamaica House, het centrum voor supporters van Jamaicaanse team tijdens de Olympische Spelen van deze zomer.

De Pioneerscommunity is nu uitgegroeid tot meer dan 3.000 mensen en het trekt nog steeds velen aan die willen aansluiten. We gebruiken de site om ondernemers te helpen, ongeacht in welk stadium ze zitten. Voor degenen die dromen over het starten van een business bieden we inspiratie, voor degenen die proberen om hun bedrijven uit te breiden, bieden wij informatie en middelen om hen vooruit te helpen. 

Als je eenmaal een succesvol ondernemer bent, is het tijd om zelf te beginnen met het ondersteunen van onontdekt talent. Ik krijg een echt goed gevoel als ik zie hoe getalenteerde mensen hun ambities realiseren en professioneel en persoonlijk groeien. Ik heb geleerd dat je altijd nieuwe inzichten kunt opdoen en nieuwe benaderingen om zaken te doen kunt ontdekken, simpelweg door je business met anderen te bespreken. Immers, netwerken betekent groeien.

>> Wil jij het nieuwe boek van Richard Branson ontvangen? Meld je aan voor het seminar van Ben Tiggelaar; "Hoe..?"