Challenger strikt grote nieuwssites

woensdag, april 16, 2014 - 18:58
Maandag lanceert Sprout Challenger Next2news zijn langverwachte advertentiedienst. De onderneming werkt daarvoor samen met zes grote online uitgevers, waaronder de Volkskrant, de Telegraaf en NRC Handelsblad.

 

Bij Next2News kunnen ondernemers gericht advertenties plaatsen bij nieuwsberichten. Dat gaat een stuk verder dan een Google Adword Campagne. De adverteerder bepaalt zelf hoe lang de advertentie onder het nieuwsbericht staat. De prijs is vast, ongeacht hoe vaak er op een advertentie geklikt wordt. Koppelaar: “Wanneer je bij een van de deelnemende websites of via het zoeksysteem van Next2news een relevant bericht tegenkomt, kun je het direct claimen. Je maakt een advertentie aan en kiest hoe lang hij wordt weergegeven." Next2news werkt volgens een systeem van first come, first serve. Koppelaar eerder dit jaar tegen Sprout: “Als je als mkb’er online wilt adverteren is dat een heel gedoe. Met een relatief klein advertentiebudget kom je niet binnen bij de grote mediabureaus – die bedienen alleen de 500 grootste bedrijven. Gevolg: 600.000 kleinere ondernemers worden vrijwel genegeerd door de markt. Google Adwords is als eerste in deze markt gestapt. Alleen in Nederland haalt het bedrijf daaruit jaarlijks 400 miljoen euro. Maar bij Google kun je niet bepalen waar je advertentie wordt geplaatst. Met onze dienst kan dat straks wel. “

Han-Menno Depeweg, uitgever van NRC.nl, is enthousiast: "De advertentie is direct zichtbaar voor alle lezers van het bericht op NRC.nl. De adverteerder heeft volledige controle en doordat deze de advertentie bij relevantie nieuwsberichten plaatst, wordt het voor onze bezoekers ook interessanter."

Telegraaf.nl

Op dit moment werkt Next2news samen met Telegraaf.nl, Volkskrant.nl, NRC.nl, Nieuwslog.nl, Managementsite.nl en Hyped.nl. Uitbreiding volgt binnenkort. Koppelaar: “We krijgen veel aanvragen van nieuwssites, online vakbladen en niche-sites die zoeken naar nieuwe bronnen van inkomsten. Zij zien, net als wij, veel mogelijkheden in het bedienen van kleinere adverteerders." Eerder dit jaar meldde Koppelaar al interesse uit België – onder andere vanuit De Persgroep (bekend van het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en De Morgen). Ook noemde Koppelaar toen Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, Z24, De Pers, Managementsite, Emerce, Sprout en Management Team als mogelijke partners.

Dit jaar won de onderneming de aanmoedigingsprijs van de Sprout Challengerjury.