Eerder maakte EasyJet al bekend dat het vanaf Schiphol vanaf meer bestemmingen gaat vliegen. Air France-KLM kan dat niet op zich laten zitten, en moet van Transavia een Europese prijsvechter maken, of de piloten nu meewillen of niet. De pilotenstaking van de afgelopen weken heeft EasyJet alvast meer klandizie bezorgd.
Zelf gaat Ryanair ook het gevecht aan in ons land. Zo wordt het aanbod vanaf Eindhoven met ingang van de aankomende zomer uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen. ‘We hebben hier een hoop te winnen, zei Jacobs. In heel Europa zijn we met 14 procent marktaandeel de grootste, maar in Nederland hebben we maar 4 procent.’ Binnen vier jaar tijd wil Jakobs vier keer zo groot zijn in Nederland.
Vanaf het najaar van 2015 wil de prijsvechter ook naar Schiphol. Jacobs sprak van ‘een onvermijdelijke stap’. Voor het zover is moet Ryanair nog wel landingsrechten bemachtigen. Ook de beschikbaarheid van vliegtuigen is nog een vraagteken. ‘Dit jaar hebben we geen landingstijden aangevraagd op Schiphol, puur omdat we de toestellen niet hadden om ze te benutten’, aldus Jacobs.