Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Fixico

Derk Roodhuyzen de Vries (27) en Mark van Laar (25) leveren met Fixico een app voor het opvragen van offertes bij autoschade. Daarmee schudden ze de markt voor schadeherstel op. 'We dagen wel de markt uit, maar niet individuele bedrijven'.

Toen Fixico net van start was, wilde geen enkel schadeherstelbedrijf zich bij de nieuwkomer aansluiten. ‘We maakten de fout om bedrijven telefonisch te werven. Pas toen we er zelf op bezoek gingen, snapten ze dat we weliswaar de branche uitdagen, maar niet de individuele bedrijven, die kunnen gewoon deelnemen’, zegt Derk Roodhuyzen.

Fixico is een vergelijkingssite voor schadeherstelbedrijven die inmiddels dagelijks tientallen autobezitters verder helpt. ‘De herstelmarkt is ondoorzichtig. Niemand weet wat het kost en waar je het beste heen kan gaan. Wij halen de deken van de markt af, zoals een Booking.com met de hotelindustrie deed. De consument kan via ons gemiddeld dertig procent besparen.’

Fixico is volgens zijn oprichters geen strikte prijsvergelijker, maar brengt ook de verschillen in service in kaart. ‘Tot onze verbazing kiezen mensen niet altijd voor het bedrijf met de goedkoopste offerte, maar willen ze graag dat er vervangend vervoer is geregeld of dat de auto schoongepoetst wordt afgeleverd.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inmiddels zijn al 400 van de 1200 gecertificeerde autoschadeherstellers in Nederland bij Fixico aangesloten. ‘We hebben nu een ruime landelijke dekking. We willen uitbreiden naar het buitenland en het startpunt voor autoreparatie worden in heel Europa.’

Auteur: Jan Ligthart