Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bilder & De Clerq scoort innovatie award in de VS

De eetwinkelformule Bilder & De Clercq is tijdens een jaarlijkse beurs van de Amerikaanse National Retail Foundation uitgeroepen tot de beste innovatie van 2014. Rogier Leopold en Diederik van Gelder speelden zich vooral in de kijker met de bestelmuur die ze bij Google installeerden.

Rogier Leopold is dankzij een stevige jetlag ‘vrij gebroken’, maar het was de moeite waard: hoe vaak gebeurt het dat je startup in de VS wordt genomineerd voor een innovatie award en hem dan ook nog pakt, uit een selectie van 152 inzendingen wereldwijd? ‘Fantastisch natuurlijk, wij waren totaal verrast: we hoorden pas van de prijs toen de organisator ons belde dat we genomineerd waren.’

New York

Die organisator is Ebeltoft Group, een club van retailexperts die vanuit de verschillende landen waar hij actief is een retailinnovatie mag inzenden voor de wereldwijde prijs. ‘Omdat we bij de tien genomineerden waren, mochten we op hun kosten naar New York. Stond we maandag uiteindelijk op het podium ons verhaal te vertellen. Een hele eer en super kicken dat we deze prijs hebben, natuurlijk.’

Wall bij Google

Volgens Leopold heeft Bilder & de Clerq, dat twee winkels in Amsterdam heeft waar ingrediënten voor regelmatige wisselende menu’s worden verkocht, de prijs vooral te danken aan de shopping wall die de Sprout Challenger vorig jaar op het Nederlandse kantoor van Google installeerde. De Google-medewerkers kunnen daar op basis van fraaie eet foto’s hun zelfkookmaaltijd bestellen, die vervolgens voordat ze naar huis gaan bij Google wordt afgeleverd.

Naar de VS

‘Dat is een aansprekende aanvulling op ons concept, en daarop focussen we ook wat onze expansie betreft,’ zegt Leopold. Het is ook niet zo dat hij aan zijn optreden in New York massa’s leads heeft overgehouden om daar een zaak te openen. ‘Onze voicemail stroomt nog niet over. Maar op de laatste slide stonden wel onze contactgegevens, dus wie weet. We hebben een heerlijke tijd gehad in New York, en gezien dat onze formule daar perfect zou aanslaan. Er is zo veel koopkracht, het barst er van de leuke tentjes en ze zitten allemaal knettervol.’ 

Goed concept tegen verspilling

Volgens de jury onderscheidt Bilder & De Clerq zich van andere foodretailers met maaltijdoplossingen in plaats van een labyrinth aan producten, die gecombineerd worden met een goed concept en uitstekende afhandeling in de winkel. Doordat klanten de juiste hoeveelheid meekrijgen beperkt Bilder & De Clercq tevens de verspilling van voedsel. De ingrediënten voor de veertien maaltijden van het foodconcept komen verder zoveel mogelijk uit de buurt.

Eetmuur

Volgende maand gaat een tweede partner in zee met Leopold voor een eetmuur. ‘Ik mag de naam nog niet verklappen, maar het wordt echt een leuke case.’

Lees ook:

Google eet uit de muur bij Bilder & De Clerq

Cool cateren met Bilder & De Clerq