Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Blendle

Voor de oprichters van Blendle, Alexander Klöpping (27) en Marten Blankesteijn (27), is betalen voor goede journalistiek vanzelfsprekend, maar dat moet wel geholpen worden met een lekker product. Hun Blendle, een van de vijf finalisten van de Sprout Challenger Award, lijkt die belofte te gaan waarmaken.

Wat: Blendle verkoopt artikelen uit Nederlandse kranten en tijdschriften online en per stuk
Daagt uit: de AKO, gratis nieuwssites
Sinds: 28 april 2014
Omzet: 2013: n.v.t.
Medewerkers: 30

Tien jaar geleden dacht iedereen dat jongeren nooit meer zouden betalen voor muziek. Toen kwamen iTunes en Spotify, nu geven jongeren er weer miljarden aan uit. Hetzelfde staat te gebeuren in de journalistiek, menen de jonge ondernemers achter Blendle, Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping. 

‘We laten een nieuwe doelgroep met veel plezier betalen voor achtergrondverhalen, interviews en columns uit kranten en tijdschriften – van de Volkskrant tot Elsevier, van Viva tot NRC Handelsblad’, zegt Blankesteijn.

‘Je hoeft je niet meer bij elke krant afzonderlijk te registreren of een hele editie te kopen als je maar één stukje wilt lezen. Gebruikers kunnen gratis door alle titels bladeren en alerts instellen op hun favoriete onderwerpen. Als een artikel tegenvalt, krijg je je geld terug.’

Blendle is het eerste bedrijf dat journalistieke verhalen op deze manier te koop aanbiedt en dat heeft nogal wat stof doen opwaaien. Uitgeverijen en journalisten in Nederland en daarbuiten houden het nieuwe bedrijf met argusogen in de gaten.

De heren zetten in op internationale uitbreiding. ‘Na een paar maanden hebben we al meer dan 100.000 gebruikers. We hebben in Nederland laten zien dat dit model werkt en willen het ook gaan lanceren in andere landen.’