Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cleeng

Wie Donald Res, Giles Domartini, Benedicte Guichard en Nicolas Legall Wat betaalsysteem voor webcontent Sinds: 2010

 

 

 

 

 

 

 

Donald Res maakt deel uit van een clubje ex-medewerkers van onder meer Apple en Philips dat vond dat het afrekenen voor online content veel beter kan. Flexibeler bijvoorbeeld. “Tegenwoordig is het teveel alles of niets geworden: je krijgt niets te zien, tenzij je meteen een maandabonnement afsluit.” Door de laagdrempeligheid – Cleeng komt er als gratis plugin voor onder meer de populaire open source websitebouwpakketten WordPress, Drupal en Joomla – is het zeer geschikt voor bloggers die een deel van hun content achter een betaalmuur willen krijgen.

Vriendelijk betaalhekje

DE RISING STAR JURY:

“Het businessmodel van Cleeng geeft goed aan waar op dit moment de belangrijkste trend is in de online wereld: de markt zoekt naar afrekenmodellen.”

En Cleeng is een voor beide partijen vriendelijk betaalhekje. De uitgever van de artikelen en video’s kan heel specifiek bepalen wat er wel en niet achter de Cleeng layar verscholen gaat, gedeeltelijk kan ook om de bezoeker alvast te laten zien wat hij krijgt, en brengt bedragen van 15 cent tot 19,95 in rekening via de meest gangbare betaalsystemen. Cleeng pakt minimaal 10 procent van de omzet, afhankelijk van het volume dat een afnemer verstouwt. De eerste grote klanten zijn La Tribune in Frankrijk en het Belgische Go Press, maar Res c.s. willen heel Europa en de VS veroveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitgevers en multimedia

Bij bloggers zijn vanaf februari 2011 de eerste ervaringen opgedaan, maar duidelijk is dat het grote geld te halen valt bij professionele mediapartijen. “Content monetization is een enorme utidaging voor de uitgeefwereld en we zien nu nog maar een klein deel van wat op dat gebied mogelijk wordt,” zegt Benedicte Guichard. “We zitten dit jaar in een leerfase en hebben de eerste uitgevers benaderd. Volgend jaar focussen we ons op de grote bedrijven. Dat zullen niet eens zozeer grote nieuwsmedia zijn, maar eerder aanbieders van multimedia. Cleeng werkt immers net zo goed voor video en beeld als voor tekst; alle digitale content kan via diens systeem worden verhandeld. “Geld verdienen aan content is een van de grootste problemen van het internet en ik denk dat wij een prima platform hebben om zowel aanbieders als consumenten beter te bedienen.”

p> Terug naar de andere Rising Stars

 

Lees ook: