Community slaat brug tussen filmmaker en adverteerder

woensdag, april 16, 2014 - 19:00
Online multimediacampagnes zijn dankzij een extreem kritisch publiek zelden succesvol. Brandfighters wijt dit aan te weinig gevoel met de doelgroep. Het internetbedrijf laat opdrachten los op haar community van 900 filmmakers. "In drie weken tijd hadden we 577.000 views."

 

Ieder bedrijf ‘moet iets met internet'. Virals, online commercials, preroll advertenties... helaas slaagt die opzet zelden. Een viral ontstaat, dat kan je niet sturen. Zeker niet vanuit de klassieke (reclame)bureaugedachte. Brandfighters brengt adverteerders en jonge filmmakers samen. Soms is dat zeer succesvol.

 

"Natuurlijk kunnen jonge filmmakers hun werk op internet zetten. Binnen ons platform zorgen we voor een podium", aldus Brandfighters oprichter Jan-Paul de Beer. Zijn webbedrijf zet een community van bijna 900 jonge filmmakers in voor het produceren van virals, preroll advertenties en online commercials voor grote merken - denk aan Heineken, de BelastingDienst of verzekeraar Zekur. "Gemiddeld ontvangen we zo'n 35 inzendingen. Dat is veel, vooral als je bedenkt dat het maken van een filmpje al snel 50 uur kost." De Beer prijst de inzendingen. "Onze filmmakers zitten in het hart van de doelgroep van onze klanten. Daarin verschillen we van de bekende online bureaus."

 

Minimaal aantal inzendingen

Brandfighters belooft adverteerders een minimaal aantal inzendingen. "We werken aan een systeem dat adverteerders nog meer garanties biedt." Filmmakers maken kans op een geldbedrag. Onder de beste tien inzendingen wordt 5.000 euro verloot. De winnaar krijgt 1.500 euro, de nummer tien 200.  Volgens De Beer doen filmmakers vooral mee om ervaring op te doen. "We zorgen ervoor dat ze echt verder komen. Leren blijkt de belangrijkste reden om een filmpje te maken." Om dit te ondersteunen lanceert de onderneming in maart een nieuwe website. Een poule van professionals - van bekende regisseurs tot creatieven - geven commentaar op het werk van de filmmakers, die ook elkaar beoordelen.

 

De meest geslaagde campagnes volgens Brandfighters:

1) Go Fast. Opdracht: drink een blikje GoFast, krijg een boost lef, en haal een stunt uit - de winnaar. Resultaat: 40 video's en 577.000 views in 3 weken (intussen de 1miljoen gepasseerd) en veel media aandacht (oa. radio 538, de pers, studenten.net, fok.nl, break.com

 

2) Zekur.nl. Opdracht: laat in +/- 15 sec. zien waarom jongeren een zorgverzekering nodig hebben. De top 3. Resultaat: 62 inzendingen. De inzendingen zijn gebruikt voor de online campagne van Zekur.nl. Zie hier wat gebruikt is. De video's zijn in totaal meer dan 600.000 keer bekeken. Zideo Media verzorgde deze campagne en deed ook de media-inzet. De doelstelling van de campagne werd ruim behaald. 

 

3) Belastingdienst. Opdracht: maak een kunstwerk van je bijbaan. Ter promotie van de campagne Hou meer geld over van je bijbaan - de winnaar. Campagne is in samenwerking met Isobar Human Media en Indie gedaan. Resultaat: 32 inzendingen. De video is ingekocht voor 75.000 views op internet en is uiteindelijk meer dan 120.000 keer bekeken en heeft de doelstellingen ook allemaal gehaald.  

 

Meer over Geen naam