Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Consument begrijpt niets van duurzaamheid

De betekenis van het begrip duurzaamheid is nog maar bij weinig consumenten doorgedrongen. Desondanks loont het om duurzaam te ondernemen en dit kenbaar te maken. Driekwart van de consumenten vindt duurzaamheid 'zeer belangrijk'.

Bedrijven doen hun best zich als groen en duurzaam te presenteren, maar de consument weet vaak niet wat er met die begrippen bedoelt wordt of vertrouwt het zaakje niet. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1500 respondenten van marketingcommunicatiebureau DDB en onderzoeksbureau Intomarkt Gfk.

 

Slechts 6 procent van de ondervraagden denkt bij duurzaamheid aan het milieu, 30 procent denkt dat het gaat om producten die langer meegaan.

 

De grootte, bekendheid en algemene reputatie van een bedrijf lijkt mee te spelen in het vertrouwen dat de consument in duurzame acties heeft. Zo staan onder andere Philips, Ikea, Nuon, Essent en Eneco in de top van bedrijven die met duurzaamheid worden geassocieerd.

 

Duurzaamheid lijkt bij consumenten te staan voor ‘goed doen’ in het algemeen. Opvallend veel ondervraagden denken bij het begrip aan sociaal ondernemen.

 

Prioriteiten

Ondanks deze Babylonische spraakverwarring heeft het zin om de duurzame aspecten van uw onderneming wereldkundig te maken. Maar liefst driekwart van de respondenten noemde duurzaamheid ‘zeer belangrijk’ en voor een derde geldt het zelfs als een belangrijk aankoopcriterium.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Overigens valt uit een eerder onderzoek op te maken dat de prijs/kwaliteitverhouding nog altijd prioriteit heeft.