Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het businessmodel van Daan Roosegaarde

Hoe kun je succesvol ondernemen in de creatieve sector? Daan Roosegaarde van Studio Roosegaarde vertelt erover op 7 Ditches TV.

Een hippie met een businessplan noemt hij zichzelf. Daan Roosegaarde – hij plakt liever geen label op wat hij doet – werkt aan allerlei creatieve projecten vanuit zijn studio in Waddinxveen en Sjanghai. Van kunstwerken voor high-end musea tot opdrachten voor grote corporates als Heijmans en Swarovski. Bekende werken van Roosegaarde zijn lichtlandschap Dune voor de gemeente Rotterdam, interactieve snelwegen voor bouwbedrijf Heijmans, en Intimacy, een jurk die doorschijnender wordt naarmate de vrouw die hem draagt meer opgewonden is.

Roosegaarde werkt met een wisselend team van 4 à 14 designers, architecten, softwaredevelopers en engineers aan de projecten. Deels bedenkt hij zelf concepten, deels ontstaan ze in opdracht van bedrijven of gemeenten. “Het maakt me niet uit of ik voor Boymans van Beuningen werk of Louis Vuitton”, vertelt hij. “Drop mij maar in een context, of het nu mode is of snelwegen. Dan ga ik me inlezen en bevragen, en komt er iets los.”

Met de commerciële opdrachten die hij doet financiert hij (onderzoek naar) nieuwe concepten. Zo heeft hij aan lichtlandschap Dune – waarvoor hij de sensortechnologie zelf ontwikkelde – een maandelijkse servicefee gekoppeld voor vijftien jaar. “Daardoor kun je weer onderzoek doen. Hoe beter je het doet, hoe meer geld je hebt om te investeren in nieuwe projecten.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In Profile op 7 Ditches TV vertelt hij over zijn projecten, de hekel die hij heeft aan mensen die ‘ja, maar…’ zeggen en de launch and learn methode die hij toepast,.