Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Creativiteitsfabrieken

Met De Talentenfabriek en de Creative Factory willen Amsterdam en Rotterdam creatief ondernemerschap stimuleren. Zo moet de nieuwe TomTom geboren worden.

 

Jong, ondernemend talent een plek geven en Amsterdam internationaal op de kaart zetten. Dat is de missie van De Talentenfabriek. “De hoofdstad moet weer terugkeren in de top 5 van meest gewilde Europese steden,” zegt directeur Roel Mostert. Creatief ondernemerschap is een van de manieren om dat te bereiken. De Talentenfabriek hoopt daarom ondernemingen met de allure van TomTom of Lost Boys te ontdekken. In 2006 werden drie bedrijven geselecteerd voor een pilot: Like-a-local, Pinq Linq en Sunday Market. “Alledrie gekozen vanwege een onderscheidend, ambitieus idee waar Amsterdam een belangrijke rol in speelt,” zegt Mostert. Van De Talentenfabriek krijgen zij een bedrijfsruimte (nu tijdelijk in de Beurs van Berlage, naar een andere ruimte wordt druk gezocht) en een cheque van 5000 euro. Daarmee kunnen ze zakelijk advies inwinnen bij organisaties als KPMG, ING Bank en Roland Berger Strategy Consultants. “Zij helpen de ondernemers in eerste instantie vooral met het perfectioneren van het businessplan en de financiële onderbouwing van hun onderneming.”

Graanopslag
Bij de Creative Factory in Rotterdam draait alles om de plek: één van de twee maassilo’s. De gemeente Rotterdam investeert miljoenen om de oude graanopslag om te bouwen in 2250 vierkante meter bedrijfsruimte en 1600 vierkante meter zalen voor bedrijfspresentaties en evenementen. Vanaf augustus worden hier honderd bedrijfjes in gevestigd, tachtig procent start-ups, de overige twintig procent wordt volgens Leo van Loon, organisator van de Creative Factory, gevormd door ‘sterkere’ bedrijven. “Bekende ondernemingen die al langer bestaan en winstgevend zijn. Zo vestigen bijvoorbeeld platenlabel Top Notch en muziekzender Base 7 zich in de maassilo. Zij kunnen startende ondernemers adviseren en voor opdrachten zorgen.” Het Rotterdamse project is volgens Van Loon al twee keer overtekend, de strengere criteria in Amsterdam zorgen voor wat minder aanmeldingen.

 

Creatieve homo’s

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In de eerste helft van 2007 hebben zich ruim dertig potentiële kandidaten gemeld. “Het is moeilijk geschikte kandidaten te vinden. Vaak vinden we de ambities te laag, we zoeken serieuze ondernemers die echt groot willen worden. Niet iedereen heeft zin in de spanningen en risico’s die daarbij horen,” zegt Mostert. De dames van Pinq Linq die meedoen aan de pilot van De Talentenfabriek, zijn daar niet bang voor. “Wij hebben grootste plannen voor een ontmoetingsplaats voor creatieve homo’s op internet en een radiostation voor deze doelgroep. Toevallig kwamen we De Talentenfabriek vorig jaar tegen, we vonden het direct passen bij onze plannen,” zegt Puck Verdoes. Zonder Talentenfabriek hadden ze het ook gered, denkt Verdoes, “maar vooral de sessies over het businessplan zijn nuttig geweest. Zaken als realiteitszin, commercieel denken en doorgroeiplannen zijn daardoor behoorlijk op scherp gesteld. Ook het samenwerken in één ruimte met andere ondernemers is inspirerend.”

Koffiemeetlimiet
Deelnemers aan de Creative Factory worden geselecteerd door hun ideeën over ambitie en samenwerking: wie wil je om je heen hebben en waar wil je naar toe groeien? Daarnaast is het doel van Leo van Loon een goede mix van verschillende ondernemingen: ontwerpers, mediabedrijven, maar bijvoorbeeld ook de zakelijke dienstverlening. “De onderlinge interactie is de kracht van de Creative Factory.” Om die daadwerkelijk te laten plaatsvinden, heeft Van Loon de koffiemeetlimiet bedacht. “Als een collega-ondernemer jou uitnodigt voor een kopje koffie en je hebt daar binnen twee weken niet op gereageerd, dan vinden we dat je niet goed bezig bent en kun je uit de Factory worden gezet.” Ook is het de bedoeling dat ieder bedrijfje zichzelf minstens één keer presenteert aan de collega-ondernemers.”
Deelname aan de Creative Factory kost ondernemers de huur van de werkplek, die begint bij 135 euro. “Internet, een receptionist die de telefoon aanneemt en begeleiding door andere ondernemers zit daarbij inbegrepen,” zegt Van Loon. Bij De Talentenfabriek betalen de geselecteerde ondernemers in het eerste jaar maandelijks 350 euro, het tweede jaar wordt dit bedrag verdubbeld, het derde en laatste jaar kost 1050 euro. Hiervoor krijgen ze begeleiding, huisvesting en naamsbekendheid. Na drie jaar moet het bedrijf winstgevend zijn en de sprong naar zelfstandige groei kunnen maken.