Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo slaag je wél op Kickstarter

Nederlandse projecten scoren over het algemeen vrij dramatisch op Kickstarter. Ondernemer Jasper Jansen waagt desondanks de sprong, maar maakte wel eerste deze interessante analyse. 

Jansen werkt samen met een compagnon aan de Bibliobath. ‘We combineren klassieke literatuur en poëzie met nieuwe technologie om waterdichte boeken te maken die je in bad kan lezen. Wij denken dat de badkuip een prachtige plek is om even offline een moment voor jezelf te nemen en in klassiekers als Shakespeare of Yeats te duiken. Aan het strand of in het zwembad kan natuurlijk ook.’

Om dit idee te bekostigen heeft hebben de ondernemers een Kickstarter-campagne gelanceerd om minimaal 9.000 euro op te halen. ‘Met dit geld laten we vier boeken produceren van synthetisch papier, op basis van polypropeen, die geheel waterdicht zijn.’

Maar veel Kickstarters halen hun funding-doel niet. ‘Er wordt vaak opgemerkt dat Nederlandse projecten op Kickstarter niet half zo succesvol zijn als de Amerikaanse starters’, zegt Jansen. Dat is ook niet zo verrassend, zegt hij na deze analyse:

1. Hoeveel mensen moet je bereiken?

‘Om 9.000 euro op te halen met een gemiddelde bijdrage van 20 euro, hebben we 450 “pledgers” nodig. We nemen aan dat 1 op de 20 mensen die een artikel op Facebookpost zien daadwerkelijk doorklikken naar de Kickstarter-pagina. Gemiddeld doet 1 op de 20 bezoekers van die pagina daadwerkelijk een toezegging aan dat project (US-data). Dit betekent dat je dus 450x20x20 = 180.000 mensen moet bereiken om je doel te halen!’ Bibliobath

2. En waarom lukt dit in Nederland niet?

‘Het grootste probleem? Een analyse van onze eigen Facebook-vrienden liet al snel zien dat de meeste mensen in Nederland en de rest van Noord-Europa zo’n 200-300 Facebook-vrienden hebben, terwijl in in de VS 1.000 tot 1.500 contacten eerder norm dan uitzondering is. 

‘Dus als 20 procent van jouw 200 vrienden een bericht deelt, en 5 procent van hun 200 vrienden het nog eens deelt dan bereikt de Nederlander 200+40×200+20×200 = 12.200 mensen. En die Amerikanen met 1000 vrienden? Die bereikt met datzelfde bericht meer dan 300,000 mensen.’

‘Daarnaast is het in Nederland ‘not done’ om familie en vrienden te pitchen. Dat komt toch al snel over alsof je bij Herbalife of Tupperware hoort. Tot slot hebben Nederlanders veel minder contact met de grote Amerikaanse blogs – als ze al actief media pitchen.’

Bibliobath
Jasper Jansen met compagnon Wing Weng

3. Waarom haalt Bibliobath.com het dan wel?

Drie redenen:

Een bescheiden doelstelling van 9,000 euro

Daarmee maken we potentieel 2.500 euro verlies op de eerste investering, maar geven we onszelf hopelijk een vliegende start. Niemand wil een project steunen wat als ‘1 procent funded’ op Kickstarter gepresenteerd wordt.’

On-Nederlands

We vertellen iedereen die het (niet) wil horen dat ze onze Kickstarter-campagne moeten zien, delen en steunen. Omdat je er met je Nederlandse netwerk niet komt, stonden we deze koningsdag met brownies in Amsterdam op e-mail adressen te verzamelen. Niet iets wat je trots op een verjaardag verteld. Wel nodig als je buiten je netwerk wil komen. 

Een media pitch

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een deel daarvan lees je nu 🙂 We hebben er ook één voor Amerikaanse media, die is korter en bestaat voor 10 procent uit uitroeptekens en superlatieven.’

‘Hopelijk krijgen we de boodschap de oceaan over’, zegt Jansen. ‘Want met die 55 ‘followers’ van ons, komen we er niet.’ Over 30 dagen is de Kickstarter-campagne afgelopen, en zal blijken of de tactiek van Jansen gewerkt heeft.