Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunders redden Donner; Proefballon erfbelasting knapt

Ondernemersnieuws vandaag: Winkelier is inbrekers zat, crowdfunders redden Donner en proefballon erfbelasting knapt.

1. Gedupeerde winkelier zet inbrekers online

‘Het is misschien onorthodox, maar we zijn het beu’, zegt ondernemer Wim van Wely uit Roosendaal nadat er voor de derde keer in een half jaar tijd is ingebroken in zijn brillenwinkel. In de hoop dat de daders snel in de kraag worden gevat deelt hij de beelden van de inbraak nu via Facebook en andere sociale media. Daarop is te zien hoe twee mannen vijftien rekken met zonnebrillen van de muren trekken. De optiek heeft voor zeker 50.000 euro schade. 

2. Crowdfunders redden Donner

De Rotterdamse boekwinkel Donner met crowdfunding 250.000 euro opgehaald voor een doorstart. Bijna 1800 mensen kochten via het platform Symbid bij elkaar 15% van de aandelen in de winkel, die in februari samen met de andere 15 winkels in de keten van Polare failliet werd verklaard. Vijf medewerkers van Donner startten de reddingsactie. ‘Donner is teruggegeven aan de Rotterdammers en daar ben ik trots op’, zegt een van hen. Door het faillissement is Donner wel gedwongen te verhuizen, van de huidige locatie op de Lijnbaan naar  een nieuw onderkomen op de Coolsingel.

3. Proefballon erfbelasting knapt

Het plan – of proefballon – van staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) om de vrijstelling voor erfgenamen van familiebedrijven te schrappen is alweer van de baan, schrijft het FD. Familiebedrijven reageerden woest toen het voorstel vorige week bekend werd. Door de ingreep zou de erfbelasting voor ondernemers op termijn wellicht worden verhoogd van ruim 3% naar 20%. ‘Ze gaan op deze manier veel familiebedrijven kapotmaken’, zei een verontwaardigde Wim van der Leegte, eigenaar van industrieel concern VLD. 

4. Musk bouwt door

Elon Musk (Tesla) houdt op een ongebruikelijke manier de vaart erin bij de bouw van zijn in februari aangekondigde ‘megafabriek’ voor batterijen, bedoeld om een kleinere versie van de momenteel succesvolle Model S te kunnen fabriceren. Om het risico te verkleinen dat er problemen ontstaan bij de bouw van de fabriek wil Musk op minstens twee plaatsen beginnen met de aanleg ervan, zodat er uiteindelijk altijd eentje afkomt. De productiehal ter waarde van 5 miljard dollar komt ofwel in Arizona, Nevada, New Mexico of Texas. ‘Dit is ongetwijfeld een onconventionele strategie’, zegt een analist tegenover Bloomberg. ‘Maar Tesla is goed in het doorbreken van standaard praktijken in de industrie.’   

5. Bynder slaat slag in VS

De Nederlandse softwaremaker Bynder neemt voor 20 miljoen dollar (14,4 miljoen euro) zijn Amerikaanse branchegenoot LumaCloud over. Bynder maakt platform waar bedrijven hun marketingmateriaal, zoals foto’s, kunnen uploaden en delen met de rest van hun bedrijf. Onder de 150 klanten zitten namen als KLM, Scotch&Soda, D.E. Master Blenders, Volkswagen en AkzoNobel. Het bedrijf met kantoren in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Bosten is een Deloitte Fast50-bedrijf met meer dan 200 procent jaarlijkse groei. De overname wordt ondersteund door CNBB Venture Partners, het investeringsbedrijf van Lucas Brentjes en Arco van Nieuwland, respectievelijk voormalig ceo en oprichter van Exact Software. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. BAM renoveert Kuip

De renovatie van stadion De Kuip in Rotterdam komt in handen van bouwbedrijf BAM, weet RTV Rijnmond. Het plan kost 196 miljoen euro, en breidt het aantal zitplaatsen uit naar 70.000. Dat is een stuk minder dan eerdere nieuwbouwplannen, die vorig jaar werden begroot op ruim 350 miljoen euro. Dat plan ketste af door een gebrek aan politieke steun en draagvlak bij de supporters van Feyenoord.

7. En dan dit: Pizza-banner

Pizzabestellen kan niet makkelijk genoeg zijn, vinden Pizza Hut en streamingsite Hulu. Als er een Pizza Hut-advertentie langskomt hoeven kijkers op Hulu hun app niet meer te verlaten en kunnen direct in de reclamebanner hun pizza bestellen. Hulu is van plan deze ‘in-stream purchase unit’ ook aan andere reclamemakers te gaan aanbieden. Die kunnen hun marketing dan overslaan, en gelijk inzetten op waar het natuurlijk allemaal om draait: sales.