Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer ontdekte het grote verschil tussen Kickstarter en Indiegogo

Als je inzet op crowdfunding en een internationaal publiek wil trekken dan zijn Kickstarter en Indiegogo de twee meest voor de hand liggende opties. Let dan wel op een belangrijk verschil tussen die twee platforms. 

Anne van Rossum startte onlangs met zijn bedrijf Dobots een crowdfundingcampagne voor een slimme stekker, Crownstone genaamd. Het streefbedrag is 200.000 euro, waarbij na de eerste 3 dagen al ruim 50.000 euro op de teller staat.

Dobots zette in op Kickstarter, en Van Rossum bereidde zijn netwerk alvast voor op de aanstaande campagne. Toch sloeg de twijfel even toe. “Vervolgens kwamen er meerdere telefoontjes binnen van, jawel, Indiegogo!” Van Rossum noemt het opmerkelijk dat zelfs meerdere medewerkers van Indiegogo hem onafhankelijk van elkaar benaderden.

Van Rossum beschouwt Kickstarter vooral als een soort filter voor een veelvoud aan crowdfundingcampagnes die daar dagelijks verschijnen. Maar in tegenstelling tot Indiegogo promoot Kickstarter geen producten, “het is vrij arbitrair wat erop de staff picks terechtkomt bijvoorbeeld”, zegt Van Rossum. 

Indiegogo ziet het volgens hem als taak om zoveel mogelijk mensen te betrekken in een campagne en actief mee te denken. “Ze hadden goede tips zoals de campagne ietsje eerder open gooien voor de emaillijst.” Ook kom je als ondernemer meer te weten over wie je backers zijn. “Bij Kickstarter staat de beleving van de backer meer centraal. Maar je krijgt als ondernemer minder informatie over de backer.”

Uiteindelijk viel de keuze voor Dobots toch op Kickstarter. Vooral omdat het aantal projecten dat helemaal wordt afgerond, dus tot en met het daadwerkelijk leveren van het product, volgens Van Rossum hoger ligt dan bij Indiegogo.

Afronden

Ïndiegogo heeft het imago dat projecten niet altijd op tijd worden afgerond. Dat kan te maken met hoeveel nieuwe projecten ze binnen willen halen. Of ze slagen maakt dan misschien minder uit.”

Wat wel een belangrijke rol had kunnen spelen is de beschikbaarheid van iDeal, maar die betaalmethode behoort noch op Kickstarter noch op Indiegogo tot de mogelijkheden. En dat is jammer, zegt Van Rossum, want er zijn in Nederland nog behoorlijk wat mensen die geen creditcard hebben.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe dan ook, ook bij Kickstarter is het runnen van een crowdfundingcampagne geen eenvoudig klusje. Van Rossum: “Van het kiezen van het juist moment om te lanceren tot het goed uitkienen van wat mensen leuk vinden om te horen, versus wanneer het teveel wordt. De uiteindelijke lanceerdatum van de Crownstone was gezet op Prinsjesdag, een mooie referentie naar het Nederlandse karakter van de campagne. Nu nog de Amerikaanse markt!”

Zie ook: Zo haalde Keezel 325.000 dollar crowdfunding op