Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo scoren de sociale oortjes van Wing op Indiegogo

Een draadloze koptelefoon voor sporters? Meh. Om op te vallen tussen de overvloed aan oortjes voor hardlopers zul je stevig moeten inzetten op een paar onderscheidende kenmerken. En dat doet Wing. Gelet op de campagne op Indiegogo met succes.

Jordy van Osch en Joep de Hoon, allebei 21, hebben hun studie Technische Bedrijfskunde in Tilburg even onderbroken om van Wing een succes te gaan maken. Wat voorafging: een jaar geleden besloten de fanatieke hardlopers dat ze het gedoe met draadjes zat waren, en een draadloze koptelefoon wilden voor de broodnodige muzikale begeleiding. “Alleen de prijs van ruim boven de 100 euro voor de bekende merken vonden we te hoog,”  zegt De Hoon, “Dat moest veel lager kunnen.”

Ze gingen zelf maar eens op zoek naar iets betaalbaarders dat voldeed aan de wensen van sporters. Lang verhaal kort: begin mei ging de Indiegogocampagne voor de Wing live, ‘The affordable premium wireless earphone’. En kijk, binnen 10 dagen is het doel al bereikt: 212 backers schoten ruim 19 mille in dollars voor om de eerste Wings te kunnen laten maken.

Het doel is best bescheiden, geeft De Hoon toe. “Dat is bewust: we hebben bescheiden ingezet om de 100 % snel te kunnen halen, zo komt je campagne extra onder de aandacht. We willen snel naar 200%, dan draaien we break-even.” 

Inderdaad, Van Osch en De Hoon hebben zich goed voorbereid op hun crowdfunding: “We hebben alles en iedereen benaderd die vanuit Nederland ervaring heeft met crowdfunding. Dat was geweldig: iedereen wil heel graag zijn ervaringen en lessen delen.” De Wing-mannen zijn daarom nu ook keihard aan het werk om met publiciteit de vaart in de campagne te houden. De heilige graal wat dat betreft: aandacht van Amerikaanse gadgetblogs. “Onder meer Wired in Italië heeft over ons geschreven, je merkt dit meteen aan de bestellingen.”

Terug naar de vraag hoe de Wing zich positioneert ten opzichte van de draadloze massa:

1. Wing is betaalbaar

De early birds op Indiegogo haalden hem in huis voor 34 euro, maar de uiteindelijke winkelprijs wordt 65 euro. “De prijs is een unique selling point. Dat lukt ons omdat we geen dure sponsorcontracten hoeven te sluiten en eigenlijk geen marketingkosten maken. Verder bieden we no nonsense design: de features die je eigenlijk niet nodig hebt, zitten er niet op. Dat de kwaliteit niet onderdoet voor die van de grote merken, hebben we met uitvoerige tests bewezen. Natuurlijk koop je in China ook rechtstreeks merkloze alternatieven, dat hebben wij ook geprobeerd, maar dat is simpelweg troep. We hebben lang moeten zoeken om een betrouwbare leverancier te vinden die de juiste kwaliteit kan leveren.”

2. Wing is sociaal

Een sociale koptelefoon? Nou ja, het bedrijf erachter laat zijn geweten spreken door 7 % van de winst af te staan aan de organisatie Save the Children. “We wilden een samenwerking met een internationaal doel sluiten, en deze organisatie zorgt dat er voor kinderen meer te genieten valt.” Oké, er gaat niet vanaf Wing nummer 1 een bedrag naar pakweg vluchtelingenkinderen. “Dat kunnen we ons nog niet permitteren, maar zodra we nettowinst maken, gaan we zitten met Save the Children om te bepalen aan welke projecten 7 % daarvan kan worden besteed.”

Ook sociaal is de code of conduct die Wing voorlegt aan zijn leveranciers. Geen kinderarbeid, geen gevaarlijke toestanden op de werkvloer: Van Osch en De Hoon zetten meteen in op een verantwoorde productie, waar grote merken de afgelopen jaren langzaam maar zeker toe gedwongen worden. “We gebruiken een modelcode die we voor onze eigen code hebben aangepast. Zodra we voldoende funding hebben, willen we zelfs zo snel mogelijk naar China om te kijken hoe het er aan toe gaat bij de productie.”

3. Wing is duurzaam

Ook hier doet Wing wat het vanuit zijn positie als nietige startup kan: de verpakking van zijn oortelefoontje is uit gerecycled karton gemaakt. De oprichters houden van duiken, wat hun afkeer van plastic soep verklaart. Dat ze geen plastic in hun verpakking toestaan, maakt dat die in elk geval geen onderdeel wordt van het probleem. “De verpakking hebben we in Nederland laten ontwerpen en wordt ook hier gemaakt.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Crowdfunding Day Europe

Kom jij op 25 mei ook naar Crowdfunding Day Europe? Bezoek het grootste crowdfunding evenement van Europa voor de laatste trends, de beste experts en interactieve workshops.