Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdsourcing krijgt kapitaalinjectie

Start-up Creative Crowds heeft een financier aangetrokken. De Amsterdamse onderneming haalde 50.000 euro op. "Op korte termijn draaien wij geen omzet."

Via via kwam mede-oprichter Carl Lens terecht bij het Dutch Creative Industry Fund. Daar pitchte hij in november 2007 zijn project Creative Capitals, gericht op de publieke sector. Daarvoor bleek weinig interesse, maar de investeerders waren wel enthousiast over Lens’ core-business, Creative Crowds. “We dachten dat onze pitch niet in goede aarde was gevallen. We kregen erg kritische vragen op ons afgevuurd.”

Het Creative Capitals concept is inmiddels ondergebracht in Verbeterdebuurt.nl, een samenwerking met IRL. De kapitaalinjectie gebruikt Lens om door de startupfase te komen: “Op korte termijn draaien wij nog geen omzet. We zijn nu bezig met het creëren van ons platform en het vastleggen van ons netwerk.”

crowdsourcing

Lens en zijn collega’s Rutger Docter en Stijn van Balen zijn al ‘dik een jaar’ bezig met het opzetten van hun onderneming – vanaf oktober fulltime. Hun dienst is het begeleiden en faciliteren van ‘crowdsourcing‘ – het, via communities op internet, inschakelen van consumenten om nieuwe ideeën te lanceren, te laten beoordelen en te communiceren. “Je moet denken aan de ouderwetse ideeënbus, maar dankzij internet met veel meer feedbackmogelijkheden.”

Creative Crowds zoekt voor bedrijven de community die het beste bij het bedrijf past, plaatst de hulpvraag en leidt het crowdsourcingproces – de discussie – in goede banen. “Bedrijven hebben de communities al wel gevonden, maar ze plaatsen er nu meestal advertenties. Die worden nauwelijks aangeklikt. Ook betrek je de doelgroep op die manier niet écht bij je product.”

Sommige bedrijven, zoals de Amerikaanse computerfabrikant Dell, hebben hun eigen communities opgericht om ideeën met de doelgroep te ontwikkelen. “Voor sommige bedrijven is dat goed te doen, maar meestal heb je er meer baat bij wanneer je aansluit op het succes van een bestaande community.” Lens verwacht zich met die laatste optie te kunnen onderscheiden.

Nieuwe businessmodel

Communities worden betaald voor hun samenwerking met Creative Crowds. “In feite bezorgen wij de communities een nieuw businessmodel”, zegt Lens. “Wij gaan de opbrengsten delen met de sites.”