Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dag DAG, hallo De Pers

Woensdag verscheen de allerlaatste DAG, het gratis dagblad van uitgeverij PCM. Dat is goed nieuws voor de concurrende challenger De Pers, waarvoor het tij de laatste maanden sowieso lijkt te keren. Uitgever Ben Rogmans: "We zijn te hard van start gegaan, maar daar zijn we nu doorheen."

De laatste papieren editie van DAG ging dinsdagnacht naar de drukker. De website gaat nog wel door. Het bericht zal weinigen verbazen, zelfs Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van moederbedrijf PCM niet. In januari voorspelde hij dat één van de vier gratis kranten (Metro, Spits, De Pers en DAG) zou verdwijnen.

 

Daarbij doelde hij wellicht op concurrent De Pers, maar het werd zijn eigen gratis krant die het veld moest ruimen. Ben Rogmans, voormalig hoofdredacteur en sinds eind april uitgever a.i. van De Pers ziet het verdwijnen van DAG niet als een buitenkansje voor zichzelf. “DAG had niet zo veel advertenties, dus de zilvervloot zal hier niet ineens binnenvaren. Maar voor adverteerders wordt de gratis dagbladenmarkt overzichtelijker. Ze zullen wellicht wat vaker voor ons kiezen.”

 

Het is niet waarschijnlijk dat de DAG-lezers massaal op De Pers zullen overstappen. Waar DAG zich op MBO’ers richtte, maakt Rogmans uitdrukkelijk een ‘kwaliteitskrant voor hoog opgeleide lezers’. Toch denkt hij dat de daling van het bereik van Spits en Metro – die zich nu niet bepaald op hoogopgeleiden richten – wél voor een deel aan zijn krant is te danken. “Hoger opgeleide forensen pakten, toen wij er nog niet waren, de Metro of de Spits mee. Nu pakken ze ons erbij, of ze laten de andere kranten helemaal liggen.”

 

Stijgende lijn

Wat het einde van de papieren DAG precies voor effect zal hebben is koffiedik kijken, maar Rogmans kan tot nu toe tevreden zijn over de resultaten die zijn eigen dagblad heeft geboekt. Dat was lang niet het geval. De Pers raakte steeds vaker negatief in het nieuws. Weglopende sterredacteuren, het mislukken van de zaterdageditie, het terugdraaien van de huis-aan-huis verspreiding, te weinig advertenties met enorme verliezen tot gevolg.

 

“We zijn veel te hard van start gegaan en hadden een te grote mond”, erkent Rogmans. “We waren zo enthousiast, we kwamen steeds met nieuwe ideeën.” Een voorbeeld: “Het opzetten van een distributiesysteem kost enorm veel tijd. Wij waren nog niet klaar met het perfectioneren van onze distributie of we begonnen al aan huis-aan-huisverspreiding.”

 

De wilde plannen van voormalig uitgever Cornelis van den Berg en Rogmans zijn nu grotendeels teruggedraaid. Dat schept rust. “Daar zijn we nu doorheen. We hebben onze focus op de doelgroep verscherpt door meer nadruk op economie te leggen en we hebben gesaneerd. Dat schept, ook naar onze adverteerders toe, duidelijkheid over De Pers.”

 

Grote veranderingen hoeven we voorlopig niet van Rogmans te verwachten. Hoewel, de verspreiding via kantoren wil hij nog wel proberen uit te breiden: van 1.500 kantoorlocaties nu naar 10.000 over een half jaar. Daarvoor lopen nu proeven.

 

Drie jaar

Volgens Rogmans heeft zijn krant van de aandeelhouders nog minstens drie jaar de tijd gekregen om winst te maken. Dat gaat lukken, daarvan is hij overtuigd. Volgens Cornelis van den Berg – in een interview met de Vlaamse krant De Morgen – zal De Pers in 2008 10 miljoen verliezen, de helft van het verlies in 2007. “Daar zitten we dichtbij”, zegt Rogmans.

 

Het lijkt dus toch nog goed te komen met De Pers. Het aantal advertenties groeit, het bereik eveneens – met maar liefst 13,1 procent – en er is alvast één concurrent minder om wakker van te liggen. Aan Rogmans zal het niet liggen: “Ik doe alles om deze krant tot een succes te maken. Het is mijn hart, mijn ziel en mijn leven.”

 

Boekhoorn 

Sprout selecteerde De Pers in 2007 voor de Challenger 50. Aan het eind van datzelfde jaar werd de website van de krant verkozen tot beste nieuwssite.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De belangrijkste investeerder in De Pers is Marcel Boekhoorn. Ondanks geruchten dat hij de stekker uit zijn krant zou halen, is dit nog altijd niet gebeurd. Eind mei zei hij hierover in zijn eigen dagblad: “Natuurlijk kan dat verlies niet eeuwig doorgaan, maar er komt een omslagpunt. Dat is me tot nu toe altijd gelukt.”