Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Dat kan niet”

Alles voor de klanten, geen ondernemer zal het bestrijden. Toch gaat het zo vaak mis, alleen al met het taalgebruik. Hoezo “het kan niet”?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het altijd nuttige Startupjournal heeft een aantal adviezen om nee-zeggen te voorkomen. Soms iets te hysterisch Amerikaans voor de nuchtere Europeaan, maar toch bruikbaar.

 

  • De basisregel is eenvoudig genoeg: zeg nooit ‘nee’. Wees daarbij vriendelijk en nooit dwingend.
  • Als u wil zeggen “Dat kan niet”, vraag u eens af wat er gebeurt als u zegt: “Dat doen we graag voor u”
  • Zeg niet “Ik weet het niet”, maar: “Ik zal eens kijken” of “Laat me iemand zoeken die het wel weet”
  • Zeg niet “Dat kan niet”, probeer eens: “Laat eens zien, wat ik voor u kan doen”
  • Zeg niet “Sorry, kunnen we iets anders voor u doen”, maar stuur een cadeaubon van 10 euro. Duur? Een nieuwe klant vinden, dat kost pas geld.