Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 need to knows van 28 april

Ondernemersnieuws vandaag: De bouw krabbelt op, accountants boos op elkaar en startup komt met antwoord op Starbucks

1. ‘BOUW TREKT AAN’ 

Geholpen door het zachte winterweer in de afgelopen maanden herstelt de bouwsector dit jaar meer dan eerder verwacht, voorspellen economen van ING. Zij verwachten dat de bouwproductie vier kwartalen op rij gaat stijgen, iets dat sinds de hoogtijdagen van 2007/2008 niet meer is voorgekomen. Vooral de onderhouds- en verbouwsector zorgt voor groei, mede dankzij het tijdelijk verlaagde btw-tarief voor renovatiewerk.

2. GEEN KONINKLIJK WEEKEND VOOR IDEAL 

Online retailers konden er niet omheen dit weekend: door nog onbekende oorzaak lag het betalingssysteem iDeal de hele zondagochtend plat, waardoor mensen online aankopen niet via dat systeem konden afrekenen. De storing was aan het begin van de middag opgelost. Voor de Rabobank betekende dit de tweede storing in internetbankieren en mobiel bankieren in twee dagen tijd. Zaterdag kampte de bank al met een storing van twee uur.

3. ACCOUNTANTS BOOS OP ELKAAR

De Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) wil tekst en uitleg van accountantsreus KPMG over het strafrechtelijk onderzoek naar belastingfraude rond de bouw van het nieuwe KPMG-hoofdkantoor. Dat onderzoek heeft een slechte uitwerking op de hele beroepsgroep, vreest de NBA. De projectontwikkelaar – voor 70 procent in handen van KPMG – zou volgens justitie hebben gewerkt met valse facturen om de winst over de nieuwbouw (en daarmee de winstbelasting) te drukken. Niet alleen de projectontwikkelaar, maar ook een topman van KPMG wordt aangemerkt als verdachte.

4. ABONNEMENT VOOR KOFFIEFANS

De Israëlische startup Cups brengt het Netflix-model naar de koffiemarkt. Abonnees kunnen terecht bij een reeks onafhankelijke koffiebars in New York, waarmee een nieuwe ‚keten’ ontstaat, als tegenhanger van het alomtegenwoordige Starbucks. Voor 7 dollar mag je als lid maandelijks maximaal 5 koppen koffie tanken bij de deelnemende coffeeshops, onbeperkt koffieslurpen kost je 45 dollar (met minimale tussenpozen van 30 minuten tussen elke bestelling). Oprichter Gilad Rotem wil binnen afzienbare termijn 200 coffeeshops in Manhattan op de dienst hebben aangesloten – niet geheel toevallig net zoveel als het aantal Starbucks-filialen aldaar. In Tel Aviv, waar Cups in 2012 begon, boekte dienst al de nodige successen. Misschien nog wel even kijken naar die naam: ‚Cups’ roept volgens sommigen associaties op met een lingeriewinkel.

5. FLICKR-OPRICHTER GAAT ACHTER YAMMER AAN

Flickr-oprichter Stewart Butterfield krijgt 42 miljoen dollar om zijn nieuwe onderneming Slack verder uit te bouwen. Onder de investeerders zijn LinkedIn-baas Jeff Weiner, Bradley Horowitz (Google) en Biz Stone (medeoprichter van Twitter). Slack (‘Be less busy’) is een communicatieplatform dat de strijd aanbindt tegen de stortvloed aan emails, chat en Skype die mensen tijdens het werken aan een project te verduren krijgen. Het klinkt allemaal niet heel vernieuwend, maar de dienst lijkt alvast op een goed vormgegeven irc-programma, waarbij ook alle gesprekken doorzoekbaar zijn. Apps als Dropbox, Google Drive en Mailchimp kunnen worden geïntegreerd.

6. VIDEO’S DEALEN IN DE APP-ECONOMIE

De startup Vungle claimt een primeur in de wereld van apps: een marktplaats voor video-advertenties. Het platform prijst zichzelf aan met hoge kwaliteit-video’s, snelle laadtijden en de mogelijkheid voor merkbewuste adverteerders om zelf te bepalen in welke apps wel en niet geadverteerd wordt. Zomaar wat ‘features’ die nog nergens beschikbaar waren en waarmee de startup, die eerder dit jaar een investering van 17 miljoen dollar ophaalde, dé tussenpersoon hoopt te worden tussen app-uitgevers en reclamemakers. Vungle-baas Zain Jaffer ziet de toekomst zonnig tegemoet en verwacht dat apps net zo groot, of nog groter, worden dan het web.

7. EN DAN DIT: VERLIES GELD, EN GROEI SNEL

‘The most unbelievable startup ever’, heet deze flitsende presentatie van Matt Hulby, ceo van Vooza. ‚Let op, winst is de vijand, dat willen investeerder niet horen!’, prent Hulby het publiek bij The Next Web in. De belangrijkste les, wat hem betreft: verlies geld, en groei snel. De belangrijkste vraag die je jezelf als startup moet stellen? ‘What would Steve (Jobs) do?’. Vooza.com is overigens een ‘comic video strip’ over de wereld van startups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van maandag 28 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren